poniedziałek, 28 czerwca 2021

7 -my miesiąc Tiszrei , Etanim , miesiąc mocnych ,

 Ten miesiąc zawiera kilka świątecznych i uroczystych dni.


Zamieszczam tu miesiące zgodne z nazewnictwem  Biblijnym  niezależnie czy jest to czas sprzed potopu lub wyjścia  Izraela z Egiptu . Trzeba to mieć na uwadze rozpatrując wersety.

Warto pamiętać, że pierwszy dzień miesiąca oznacza księżycowy nów  czyli uroczysty i świąteczny dzień dla ludu Bożego. Nów wyznacza pierwszy dzień każdego miesiąca.

Więcej o nowiu i kalendarzach tu pod linkiem:

Co tu znajdziesz?

I. Różne nazwy miesiąca Tiszrei.
II. Święta wyznaczone przez Boga w m-cu Tiszrei;
III. Wersety biblijne w skrócie do miesiąca Tiszrei;
IV. Wersety biblijne rozszerzone do miesiąca Tiszrei;
V. Kto dziś obchodzi święta ustanowione przez Boga Stwórcę zawarte w Tanach  /Biblii, Piśmie Świętym/;
VI. Kontrowersje Tiszri

   I. Różne nazwy miesiąca Tiszri     

Siódmy miesiąc roku biblijnego-religijnego a pierwszy miesiąc roku cywilnego.

Tiszrei, Etanim = "zawsze płynące potoki"/1Król.8.2;/; miesiąc Mocnych, Miesiąc Starożytny,


   II. 
   Święta powołane przez Stwórcę w miesiącu Tiszrei :  

Obchodzone święta w danym miesiącu:

I.W każdym miesiącu i w Tiszri obchodzono: 

1/ Nów Tiszri [Etanim]Pierwszy Dzień Miesiąca /księżyc w nowiu/; ustalił Bóg.
2/szabat: ustalił Bóg, widoczny jest nie tylko w Dekalogu.
Dekalog w różnych tłumaczeniach i oryginale: https://dekalog.pl/

II. Pozostałe święta w m-cu 7-ym czyli Tiszri:
1/ Dzień Trąbienia - Jom Terua-1-szy Dzień 7-ego miesiąca:datę ustalił Bóg:
2/  Rosz Ha-Szana - 1-2 Tiszri  - cywilny Nowy Rok żydowski- tradycja ludzka.

Te dwa święta: Trąbienia -biblijne święto i RoszHaszana - cywilne święto - pokrywają się pierwszego dnia.

3/ post Gedali -umownie ustalono 3 Tiszri/Jer.39.14;40.1-16;41.1-18;43.5-7/; link do postu: https://ezdraszki2.blogspot.com/2022/09/post-gedaliasza-3-tiszri.html
-ten post to tradycja ludzka, może być uznany jako post 7-ego miesiąca wspomniana w Ks.Zach. 
4/ Dzień Pojednania z Bogiem - Jom Kippur - 10 dnia  Tiszri ; Jednocześnie jest to Szabat Szabatów. Datę ustalił Bóg i sposób świętowaniaLink:
5/ 10 Dni Sądu to czas od 1-10 Tiszrei czyli od Dnia Trąbienia do Dnia Pojednania z Bogiem. Tradycja ludzka , nie jest zapisana w Biblii.
6. Święto Namiotów-15 Tiszri i trwa 7 dni. Święto i Datę ustalił Bóg .Link:

a/ Święto Wylania Wody w Sukot - tradycja ludzka.https://ezdraszki2.blogspot.com/2022/10/swieto-wylania-wody-w-sukot.html
b/ Święto Szemini Aceret - 8-ego dnia - opis w Biblii. Wyznaczył w Prawie Bóg. - https://ezdraszki2.blogspot.com/2022/09/shemini-aceret-osmy-dzien-swietego.html

   III. 
   Wersety biblijne w skrócie do miesiąca Tiszrei;  

Uwaga: kalendarz hebrajski ewoluował i miał wiele zawirowań. Zamieszczam tu miesiące zgodne z nazewnictwem  Biblinym /Tanach/ niezależnie czy jest to czas sprzed potopu lub wyjścia  Izraela z Egiptu. Trzeba to mieć na uwadze rozpatrując wersety.

1Mojż.8.4/5-7/; - 7-ego miesiąca / jeszcze nie było wtedy nazwy Tiszri/17 dnia arka osiadła na górach Ararat.
1Mojż.8.4; - Arka osiadła na górach Ararat
3Mojż.23.27-32; 3Mojż 16.29-34; 
4Mojż.29.1-6; 3Mojż.23.24-25; = Jom Terua, Dzień Trąbienia, Święto Trąbek;
 1 Tiszri czyli Nów Tiszri.
4Mojż.29.7-11;3Mojż.23.26-32; = Jom Kipur = Dzień Pojednania z Bogiem;- 10 dnia Tiszri; To również Szabat Szabatów;
4Mojż. 29.12- 39; 3Mojż.23.33-44;= Sukkot = Święto Namiotów = 15 dnia Tiszri ;
1Krl.8.2;
2Król.25.25; .
2Kron.5.3;
Ezech.45.25; 15 Tiszri
Zach.7.5;
Zach.8.19; 
   IV.  
Wersety biblijne rozszerzone z opisem do miesiąca Tiszrei;

1Mojż.8.3-4 :
Noe miał 600 lat , gdy przyszedł potop na ziemię / 1Mojż.7.6,11 /"W 600-tnym roku życia Noego, 17 dnia w drugim miesiącu /Ijar/ , przerwały się wszystkie źródła wielkiej głębi i otworzyły się wrota nieba." 
1Mojż./Rodzaju/7.12 - "I deszcz padał na ziemię 40 dni i 40 nocy." Wody wezbrały wysoko ponad ziemię, pokryły nawet szczyty gór ponad 15 łokci wzwyż  i arka pływała ponad ziemią. Wszystko co żyło na lądzie zginęło. A to co w wodzie żyło przeżyło. Tak wynika z opisu biblijnego. -1Mojż.7.19-24;
A wody potopu wzbierały nad ziemią przez 150 dni /1Mojż.7.24/ czyli 5 miesięcy, prawie połowę roku. Przez 40 dni i 40 nocy padało, lało a wody wzbierały o wiele dłużej, bo przez 150 dni . Czyżby wody z głębin ziemi również ją zalewały i to przez kolejne 110 dni?
Przez następne 150 dni wody opadały /1Mojż.8.3/.
Arka osiadła na górach Ararat 17 dnia  7 miesiąca /TiszriSukot - czyli 2 dniu pełni księżyca/. 
Różne są teorie co do miesięcy w tym czasie. Twierdzi się, że były to inne miesiące ale jak wtedy nazwane? Opisałam miesiące tak jak jest napisane w Biblii.

1Mojż.8.5 / 1Mojż.8.4-7/ - wody potopu opadają do 10 miesiąca /Tewet/ czyli opadały jeszcze w Kislew. A w następnym miesiącu Tewet w księżycowy nów  ukazały się szczyty gór.
1Mojż.8.6-7; Po upływie 40 dni Noe otworzył okno arki i wypuścił kruka. Kruk wylatywał i wracał aż wyschły wody na ziemi. Wypuszczał  trzykrotnie gołębicę az przyniosła w dziobie zerwany liść oliwny. 
Noe poznał, że wody opadły z powierzchni ziemi. Kiedy wypuścił po raz 4-ty gołębicę ta już nie wróciła.1Mojż.8-12;
1Mojż.8.13 W 601 roku 1-szego dnia , pierwszego miesiąca czyli w księżycowy nów Nisan, wyschły wody na ziemi.
1Mojż.8.14 - 27 dnia drugiego miesiąca czyli Ijar, ziemia wyschła.
Ile trwał potop od wypuszczenia wód aż do wyschnięcia ziemi? Rok i 10 dni ?
Od 600 roku życia Noego 17 dnia ijar / 2-giego miesiąca -1Mojż.7.11/- do następnego roku 27 Ijar w 601 roku życia Noego 1Mojż.8.13.
Od kiedy zaczęły wody potopu opadać na ziemi?

150 dni wody wzbierały i 150 dni wody opadały. Bóg sprowadził wiatr na ziemię i zaczęły wody opadać. 1Mojż.8.1;


1Mojż.8.4; arka osiadła w 7 m-cu 17 -ego dnia

--------------------------------------------------------

1Król.8.2;

2Król.25.25; 

Ezech.45.25; 15 Tiszri

Zach.7.5; - o poście w 5-ym /Aw/ oraz 7-ym /Tiszrei/ miesiącu i dla kogo.

Zach.8.19; - Słowo od Boga dla Zachariasza w sprawie postu w miesiącach :

 w 4-tym miesiącu - 

w 5-tym miesiącu - Aw

w 7-ym miesiącu- Tiszrei

w 10-ym miesiącu - Tewet

"... niech się zmieni w wesele, i radość , i w radosne święta"

"Lecz miłujcie Prawdę i Pokój."

V.

Kto dziś celebruje święta w miesiącu Tiszrei wg kalendarza hebrajskiego ustanowione przez Boga Stwórcę 

I . Judaizm , niektóre zbory mesjańskie i  niektóre judeo-chrześcijańskie, niektóre chrześcijańskie,  pojedynczo osoby wierzące praktykujące Biblię rozproszone po Polsce i całym świecie.

c.d.n.do uzupełnienia.


7 miesiąc: Tiszrei

1 Tiszri - Jom Terua
1,2 Tiszri - Rosz aSzana
1-10 Tiszri - 10 dni Sądu
10 Tiszri - Jom Kippur
15-22 Sukkot, Kuczki,
22 Tiszri - Szemini Aceret
23 Tiszri - Simchat Tora





VI. Kontrowersje dotyczące nowiu i miesięcy.

W różnych grupach, denominacjach inaczej jest rozumiany czas nowiu danego miesiąca w zależności od wyliczeń, założeń, nauk "odgórnych instytucji".
Wg kalendarza hbr i naturalnego nów oznacza pierwszy dzień miesiąca.

W kalendarzu gregoriańskim / papieskim/ nów jest wędrującą datą , która wprowadza chaos , utrudnia opanowanie świąt, dat itp. Trudno tu znaleźć stabilizację. Podobno 2031 roku kalendarz ten nie obejmuje ważnego święta.

Kiedy znajdziesz się na pustyni bez kalendarza, komórki, zegarka z datownikiem , zobacz jak odnajdziesz się na czas świąt biblijnych.
Podobne pytanie zadaj sobie w porównaniu z kalendarzem hbr lub naturalnym.

Sam badaj i podejmuj decyzje. Twórz nowe tradycje zgodne z Biblią i Bożym Słowem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

odezwij się