niedziela, 30 października 2022

Chanuka Święto Światłości - Święto Oczyszczenia Świątyni

 To coroczne święto według tradycji historycznej żydowskiej. Nie ma opisu w Biblii. Historia zamieszczona jest w apokryfach 1000-latki Biblii katolickiej. Nie jest to święto ustanowione przez Boga w Prawie a przez ludzi , którzy byli uratowani od zagłady. Święto obejmuje wiele przesłań dla kolejnych pokoleń.

Święto ma miejsce w dniach od 25 Kislew do 2 Tewet wg kalendarza hbr.

Jak została ustalona data: 
1ks.Machabejska 4.59 /36-52-60/; "Juda zaś i bracia jego , i zgromadzenie Izraela postanowili, że uroczystość poświęcenia ołtarza będą obchodzili co roku przez 8 dni począwszy zawsze od 25 Kislew." 

1Ks.Mach.4.52- 25 dzień 9-tego miesiąca  148 roku p.n.Ch. poświęcono na nowo ołtarz zbezczeszczony wcześniej przez pogan.

1Ks.Mach.4.56 - przez 8 dni obchodzono poświęcenie ołtarza...a między ludem panowała bardzo wielka radość, że skończyła się hańba .

link do wysłuchania 1 i 2 Księgi Machabejskiej : http://www.biblijni.pl/

Co tu znajdziesz:

I. Rożne nazwy święta Chanuki i symbolika tego święta.
II. Co to jest za święto,księgi Machabejskie  i jakie tematy w Biblii warto zbadać.
III. Wersety biblijne podane w skrócie z linkiem do odsłuchania treści.
IV. O księgach Machabejskich i w jakich Bibliach znajdują się.
V. Wersety biblijne podane w rozszerzeniu.
VI. Streszczenie Ksiąg Machabejskich
VII. Apokryfy - linki do hbr/ang/polskiego przekładu ksiąg opisujących wojnę Machabeuszów z Grekami.
VIII. Osobiste coroczne przemyślenia do tych świąt.

  I.  Różne nazwy Święta Chanuki  i symbolika 
Chanuka,  Święto Światłości, Święto Świateł, 
Święto Poświęcenia, Święto Poświęcenia Świątyni, Święto Odnowienia, Dzień Ognia; 

Święta te mówią o historii pochodzącej ze starożytności w odniesieniu do współczesności:
; o zwycięstwie dobra nad złem
; zwycięstwo światłości nad ciemnością
; nawiązują do tolerancji religijnej
; ukazują okrucieństwo włądczej pychy  okupanta i przemocowe dążenie ujednolicenia ludzkości pod narzuconą władzę i religią
; walka o wolność i zrzucenie niesprawiedliwego , krwawego, jarzma 
; o odwadze ,  wierności Bogu za cenę życia
; cud pomocy od Boga uciśnionym ludziom, całemu narodowi
; jak ważne jest zniszczenie ohydy i  uświęcenie świątyni -  odnieś  się do ciała jako świątyni Ducha Św. otrzymanego od Boga- 1Kor.6.19-20;
;


II.   Co to jest za święto,  jakie tematy w Biblii warto zbadać.

Warto przeanalizować w Biblii temat:
; księgi Machabejskie
; świeczniki w Przybytku i Świątyni.
; światło i światłość kontra ciemność




III.
Wersety Biblijne w skrócie do Święta Chanuki


I i II Księgi Machabejskie /znajdują się w Biblii Katolickiej /1000-latka/;

Ewangelia Jana 10.22;

IV. O księgach Machabejskich i w jakich Bibliach znajdują się.


tu możesz odsłuchać te księgi http://www.biblijni.pl/

Machabeusz - po hbr oznacza młot.

+ Ogólne wiadomości -istnieje 8 ksiąg Machabejskich / https://pl.wikipedia.org/wiki/Ksi%C4%99gi_Machabejskie /
5Ks.Machabejska - napisana w języku greckim i przekład syryjski  VI księgi Wojny żydowskiej Flawiusza.
6Ks.Machabejska - syryjski poemat
7Ks.Machabejska - dzieło syryjskie
8Ks.Machabejska - rewolta przeciw Seleucydom w oparciu o syryjskie żródła
Istnieją etiopskie 3 Księgi Makabiego 

Kanony Biblii/Tanach /wg.wiki/:
Hebrajska =  brak Ksiąg Machabejskich jako natchnionych
Katolicki, Prawosławny, Etiopski, Syryjski = 1,2 Ks.Machabejskie
Prawosławny/ słowiański i grecki/ etiopski i syryjski  = 3Ks.Machabejska 
Prawosławny gruziński = 4KsięgaMachabejska


1Ks.Machabejska - w kanonie Biblii katolickiej, apokryf dla protestantów, anglikanów, to księga tylko jako  historia dla judaizmu. Księga napisana w języku hebrajskim,  zachowana w grece, opis historii Machabeuszy w latach 175-134 r.p.n.e. To opis dziejów Judei pod panowaniem Seleucydów / imperium hellenistyczne/. Władca po Aleksandrze Wielkim Antioch IV Epifanes zabronił zachowywania Tory / Przepisów Prawa Boga Stwórcy/ pod pręgieżem prześladowań i karą śmierci. Zakazano obchodzenia szabatów, obrzezywania, posiadania Tanach / Biblii/ i składania ofiar ze zwierząt dla Boga wg Tory. Antioch zrabował ze Świątyni w Jeruzalemie święte naczynia , uprowadził Żydów. Do świątyni wprowadził pogaństwo i składanie nieczystych ofiar na ołtarzu. Stosowano wiele form ucisku i terroru.
Celem Seleucydów była hellenizacja Judy, przemiana Żydów na Greków.

1Mach.1.1-2.70; Od Aleksandra Wielkiego do Antiocha, zburzenia Jerozolimy, obrabowania świątyni przez dekret , wybuch powstania Machabeuszy, aż do śmierci Matatiasza.
1Mach.3.1- 9.22; zwycięstwa, oczyszczenie świątyni, wyprawy, śmierć Antiocha IV, bitwy, przymierze z Rzymianami i śmierć Judy Machabeusza.
1Mach.9.33-12.53; wodzem jest Jonatan, walki, przymierza, polityka, odbudowa Judei, podstęp Tryfona.
1Mach.13.1-16.24; Szymon i Antioch VI oraz Antioch VII, śmierć Szymona.

2Ks.Machabejska -w kanonie Biblii katolickiej, apokryf dla protestantów, historyczna księga dla judaizmu. Napisana w grece i opis lat 161r.p.n.e. Dotyczy Machabeusza Judy. Opis zdarzeń  pierwszych 7 rozdziałów z 1 Ks.Machabejskiej.
Dzieje walk izraelskich z Seleucydami.
Judaizm:
2Mach.4.1-10.1-8 ; ustalenie Chanuki, oczyszczenie świątyni.
2Mach.15.25-36; święta Nikanora obchodzone dzień przed świętem Purim /Estery 9.20-22/ 13-ego Adar ; 
Mesjanizm : łączy oczyszczenie Świątyni z oczyszczeniem i dbaniem ciała wierzących jako obecna świątynia dla obecności Ducha Świętego. /do 1Kor.6.19/;
oraz światło - światłość / świecznik w nieustannym świetle / w Przybytku i Świątyni /  jako zwycięstwo światłości nad ciemnością i to, że Mesjasz jest światłością .
Katolicyzm:
Znajduje w 2Ks.Mach. uzasadnienie swoich niektórych doktryn nie uznawanych w protestantyzmie, mesjaństwie i judaiźmie. /2Mach.12.44-45; 6.18-31; 7.1-42 /;


3 Ks.Machabejska - jest w kanonie Prawosławnym. Opis wydarzeń na 50 lat przed 1 ks. Machabejską. Apokryf dla katolików i protestantów. Opowiada o prześladowaniach Żydów za czasów Ptolemeusza IV Filopatora. Opis w języku greckim.




V.
Wersety Biblijne w rozszerzeniu do Święta Chanuki

EW.Jana 10.22 - obchodzono w tym czasie w Jerozolimie uroczystość poświęcenia świątyni. Była zimaJ.10.23-24 - Akcja w przysionku Salomona - Jezus / Jeszua-hbr/ przechadza się i obstąpili go Żydzi zadając pytania czy to on jest Chrystusem / Mesjaszem/. Dyskusja.
J.10.24-31- 38 Odpowiedzi jednak nie zadawalają Żydów i naznosili kamieni , by go pojmać i ukamienować.
 J.10.40-42-Jeszua /Jezus-gr/ musiał uchodzić za Jordan do miejsca gdzie chrzcił Jan. Potem umiera Łazarz z Betanii.
















  VI. Streszczenie Ksiąg Machabejskich

Opis I Księgi Machabejskiej. 
To historia Machabeuszy w latach 175-134r. p.n.e.
Judea pod panowaniem hellenistycznego imperium Seleucydów.
Księga rozpoczyna się od wzmianki o Aleksandrze III Macedońskim /żył w 356-323 p.n.e./wnuku Aleksandra I Macedońskiego zwany Bogatym /żył w 510-454p.n.e./.
Aleksander III Macedoński  , syn Filipa II Macedońskiego i księżniczki, córki króla Epiru, Olimpias, wyrusza z kraju Kittim podbijać inne ziemie i narody. Zebrał bogate  łupy. Zaliczony do grona największych strategów wojennych i zwycięzców, zdobywców. Serce jego wzbiło się w pychę /1Mach.1.3;/
Panował 12 lat /1Mach.1.7/, żył 33 lata, przekazał władzę wodzom, współtowarzyszom broni /1Mach.1./8.
1Mach.1.9 - Po nich władzę objęli ich synowie , synowie dowódców. Dokonali wiele złego.

+Filmy z 1956r.o Aleksandrze Macedońskim : 
+Film o Aleksandrze Wlk. z 2004 r.https://pl.wikipedia.org/wiki/Aleksander_(film) ]]

Co to jest duch hellenizmu i nauka nikolaitów.
Helleniści - duch hellenizmu. 
Na przykładzie ksiąg Machabejskich możemy zobaczyć czym charakteryzuje się  duch hellenizmu.
To niszczenie Praw Boga Wszechmogącego w życiu wierzących.
To unieważnianie przykazań i przepisów , które Bóg przekazał przez proroka Mojżesza dla wierzących. Niszczenie znaków przynależności Oblubienicy do Boga czym jest np. szabat. Dziś w zborach często widać zjawisko  unieważniania Słowa Bożego.
Nauka nikolaitów , wierzących rozsianych  po zborach , z Obj.2.5,15 , była podobna do hellenizmu. Niszczyła pobożność.

1Mach.1.1; -  Aleksander , syn Filipa Macedońskiego, wyrusza z kraju Kittim.
Kittim - 1Mojż.10.4 - syn Jawana, wnuk Jafeta , prawnuk Noego, założył miasto Kotion https://wachlarz.outride.rs/larnaka/  -blog turystyczny/
Kittim - miejscowość w Ks.Daniela oznacza Rzym, w 1Mach.1.1;8.5; oznacza Macedonię. Symbolicznie oznacza Cypr lub krainy nadmorskie Morza Śródziemnego. Cypr, flamingi różowe;  Kittim - osada współczesnej Larnace na wschodnim wybrzeżu Cypru znana jako Kition ,Citium.

1Mach.1.10-15 Spomiędzy synów dowódców Aleksandra III Wielkiego wyszedł korzeń wszelkiego grzechu i zła, syn króla Antiocha : Antioch Epifanes.
Wśród Izraela znaleźli się zdrajcy Prawa Bożego i nielojalni wobec Boga, chcieli zawrzeć przymierze z poganami i współuczestniczyć w ich pogańskich obyczajach. Wybudowano gimnazjum według zwyczajów pogańskich.
Noszono wtedy jako znak pogański męskie narycia głowy: 

1Mach.1.15- pozbyli się znaku obrzezania.

Antioch IV Wyprawia się na Egipt /143 r.p.n.e./ i na Izrael. przeciwko Jerozolimie
1Mach.1.21-28;
-wtargnął do  światyni i okradł ze świętych sprzętów, które były  wykonane zgodnie z Bożymi wskazówkami, a potem połamał.:
-zabrał złoty ołtarz
- zabrał złoty świecznik i dodatkami
-ukradł stół pokładny , naczynia do ofiar płynnych, czasze, złote kadzielnice, zasłonę, wieńce, złote ozdoby świątynnej fasady  
-ukradł srebro, złoto, kosztowne naczynia i skarby.

-uczynił rzeż w Jerozolimie i przemawiał z ogromną pychą. Wyjechał.
Izraelici zostali pohańbieni.

1Mach.1.29-32: Po dwóch latach Antioch z licznym wojskiem przybył do Jerozolimy , zapewniał zdradliwie o pokoju a napadł na Jerozolime i zabił wielu ludzi. Zabrał łupy, miasto spalił, porozwalał otaczające miasto mury i wziął do niewoli kobiety i dzieci. Bydło przywłaszczyli .

1Mach.1.33-40' -Akra - ufortyfikowana część Jerozolimy,  miasto Dawidowe wzmocniono murem, wieżami obronnymi i osadzono grzeszny i zdradziecki naród . Złożono tu łupy z Jerozolimy. I stali się groźną matnią.  
Miejsce to stało się zasadzką i nieustannym  złośliwym wrogiem.
Samą świątynię zbezczeszczono. Mieszkańcy Jerozolimy uciekli i osadzili się tutaj  cudzoziemcy.
1Mach.1.39 - szabaty stały się pośmiewiskiem.
Upokorzono, spustoszono  i odebrano cześć świątyni. Została żałoba i nie było już wielkości jej.

Dekret Antiocha IV Epifanesa, korzenia wszelkiego zła.- 1Mach.1.41-64.
w duchu hellenizmu.
- wszyscy mają być jednym narodem
- każdy ma porzucić swoje obyczaje i przyjąć pogańskie
/wielu izraelitom spodobał się dekret, zakazanie kultu - weszli na drogę  bałwochwalstwa , składali ofiary bożkom i znieważali szabat./1Mach.1.43/
- polecono , by zaprzestano składać całopalenia , ofiary krwawe i płynne
- polecono znieważanie szabatów i święta, bezczeszczenie światyni i świętych.
-polecono sporządzenie ołtarzy , święte gaje, posągi bożków. 
-polecono , by składać na ofiarę mięso świń i innych nieczystych zwierząt.
- zabroniono obrzezania
polecono zbrukanie dusz  wszystkim co jest nieczyste i światowe.

Celem tego zarządzenia było, by Izrael zapomniał o Prawie i porzucić wszystkie nakazy. Za niewykonanie dekretu groziła śmierć.

Ci z Izraela, którzy  odpadli od Prawa, wyrządzili krajowi wiele złego w kraju a ludzie musili zbiec i chowac się prze

1Mach.1.54 - 15 dnia  Kislew 145 r.p.n.e. na ołtarzu całopalenia wybudowano "ohydę spustoszenia"
W miastach judzkich pobudowano ołtarze przed drzwiami domów i na ulicach.
Dziś dla odmiany przed domami, na ulicach , płoną świece chanukowe na świecznikach chanukowych i zawieszana jest mezuza w odrzwiach. 
 
1Mach.1.56-57 Księgi Prawa  darto i palono. U kogo znaleziono Prawo / Biblię/Tanach/Tora lub jeśli ktoś postępował zgodnie z nakazami Prawa Bożego -- pozbawiano życia.

Stosowano przemoc wobec Izraela, urządzano łapanki.
1Mach.1.60-61 - wymordowano kobiety, matki, które obrzezały swoje dzieci. Powieszono im na szyjach swoje dzieci Zabito domowników i tych, którzy dokonywali obrzezania.

1Mach.1.62-63- wielu izraelitów postanowiło jednak nie jeść nieczystych pokarmów. Woleli umrzeć niż zbezcześcić święte przymierze. Oddali swoje życie.
1Mach.1.64- wielki gniew zaciążył nad Izraelem.

cdn.


Cytat fragmentu apokryfów z 1000-latki z 2Ks.Machabejskiej 7:
" Męczeństwo siedmiu braci i ich matki

7
1. Siedmiu braci razem z matką również zostało schwytanych. Bito ich biczami i rzemieniami, gdyż król chciał ich zmusić, aby skosztowali wieprzowiny zakazanej przez Prawo. 
2. Jeden z nich, przemawiając w imieniu wszystkich, tak powiedział: «O co pragniesz zapytać i czego dowiedzieć się od nas? Jesteśmy bowiem gotowi raczej zginąć, aniżeli przekroczyć ojczyste prawa». 
3. Rozgniewał się na to król i kazał rozpalić patelnie i kotły. 
4. Skoro tylko się rozpaliły, rozkazał temu, który przemawiał w imieniu wszystkich, obciąć język, ściągnąć skórę z głowy i obciąć końce członków, na oczach innych braci i matki. 
5. Gdy był on już całkiem bezwładny, rozkazał go sprowadzić do ognia, bo jeszcze oddychał, i smażyć na patelni. Gdy zaś swąd z patelni szeroko się rozchodził, [pozostali bracia] wzajemnie razem z matką napominali się, aby mężnie złożyć życie. Mówili w ten sposób: 
6. «Pan Bóg widzi i naprawdę ma litość nad nami, zgodnie z tym, co Mojżesz przepowiedział w pieśni, która wyraźnie o tym świadczy w tych słowach: Będzie miał litość nad swymi sługami».
7. Kiedy pierwszy w ten sposób zakończył życie, przyprowadzono drugiego na miejsce kaźni. Gdy ściągnięto mu skórę z głowy razem z włosami, zapytano go: «Czy będziesz jadł, zanim ciało, członek po członku, będzie poddane kaźni?» 
8. On zaś odpowiedział ojczystą mową: «Nie!» Dlatego on także z kolei został poddany katuszom, jak pierwszy. 
9. W chwili, gdy oddawał ostatnie tchnienie, powiedział: «Ty, zbrodniarzu, odbierasz nam to obecne życie. Król świata jednak nas, którzy umieramy za Jego prawa, wskrzesi i ożywi do życia wiecznego».
10. Po nim był męczony trzeci. Na żądanie natychmiast wysunął język, a ręce wyciągnął bez obawy 
11. i mężnie powiedział: «Od Nieba je otrzymałem, ale dla Jego praw nimi gardzę, a spodziewam się, że od Niego ponownie je otrzymam». 
12. Nawet sam król i całe jego otoczenie zdumiewało się odwagą młodzieńca, jak za nic miał cierpienia.
13. Gdy ten już zakończył życie, takim samym katuszom poddano czwartego. 
14. Konając tak powiedział: «Lepiej jest nam, którzy giniemy z ludzkich rąk, w Bogu pokładać nadzieję, że znów przez Niego będziemy wskrzeszeni. Dla ciebie bowiem nie ma wskrzeszenia do życia».
15. Następnie przyprowadzono piątego i poddano katuszom. 
16. On zaś wpatrując się w niego powiedział: «Śmiertelny jesteś, choć masz władzę nad ludźmi i czynisz to, co zechcesz. Nie myśl jednak, że nasz naród jest opuszczony przez Boga. 
17. Ty zaś zaczekaj, a zobaczysz wielką Jego moc, jak ciebie i twoje potomstwo podda katuszom».
18 Po nim przyprowadzono szóstego, ten zaś konając powiedział: «Nie oszukuj na darmo sam siebie! My bowiem z własnej winy cierpimy, zgrzeszywszy przeciwko naszemu Bogu. Dlatego też przyszły na nas tak potworne nieszczęścia. 
19. Ty jednak nie przypuszczaj, że pozostaniesz bez kary, skoro odważyłeś się prowadzić wojnę z Bogiem».
20. Przede wszystkim zaś godna podziwu i trwałej pamięci była matka. Przyglądała się ona w ciągu jednego dnia śmierci siedmiu synów i zniosła to mężnie. Nadzieję bowiem pokładała w Panu. 
21. Pełna szlachetnych myśli, zagrzewając swoje kobiece usposobienie męską odwagą, każdego z nich upominała w ojczystym języku. Mówiła do nich: 
22. «Nie wiem, w jaki sposób znaleźliście się w moim łonie, nie ja wam dałam tchnienie i życie, a członki każdego z was nie ja ułożyłam. 
23. Stwórca świata bowiem, który ukształtował człowieka i wynalazł początek wszechrzeczy, w swojej litości ponownie odda wam tchnienie i życie, dlatego że wy gardzicie sobą teraz dla Jego praw».
24. Antioch był przekonany, że nim gardzono i dopatrywał się obelgi w tych słowach. Ponieważ zaś najmłodszy był jeszcze przy życiu, nie tylko dał mu ustną obietnicę, ale nawet pod przysięgą zapewnił go, że jeżeli odwróci się od ojczystych praw, uczyni go bogatym i szczęśliwym, a nawet zamianuje go przyjacielem i powierzy mu ważne zadanie. 
25. Kiedy zaś młodzieniec nie zwracał na to żadnej uwagi, król przywołał matkę i namawiał ją, aby chłopcu udzieliła zbawiennej rady. 
26. Po długich namowach zgodziła się nakłonić syna. 
27. Kiedy jednak nachyliła się nad nim, wtedy wyśmiewając okrutnego tyrana, tak powiedziała w języku ojczystym: «Synu, zlituj się nade mną! W łonie nosiłam cię przez dziewięć miesięcy, karmiłam cię mlekiem przez trzy lata, wyżywiłam cię i wychowałam aż do tych lat. 
28. Proszę cię, synu, spojrzyj na niebo i na ziemię, a mając na oku wszystko, co jest na nich, zwróć uwagę na to, że z niczego stworzył je Bóg i że ród ludzki powstał w ten sam sposób. 
29. Nie obawiaj się tego oprawcy, ale bądź godny braci swoich i przyjmij śmierć, abym w czasie zmiłowania odnalazła cię razem z braćmi».
30. Zaledwie ona skończyła mówić, młodzieniec powiedział: «Na co czekacie? Jestem posłuszny nie nakazowi króla, ale słucham nakazu Prawa, które przez Mojżesza było dane naszym ojcom. 
31. Ty zaś, przyczyno wszystkich nieszczęść Hebrajczyków, nie uciekniesz z rąk Bożych. 
32. My bowiem cierpimy za nasze własne grzechy. 33. Jeżeli zaś żyjący Król nasz zagniewał się na krótki czas, aby nas ukarać i poprawić, to znów pojedna się ze swoimi sługami. 34. Ty zaś, bezbożny i pomiędzy wszystkimi ludźmi najbardziej nikczemny, nie wynoś się na próżno łudząc się zwodniczymi nadziejami. Nie podnoś ręki na niebieskie sługi35. Jeszcze bowiem nie uciekłeś przed sądem wszechmocnego i wszystkowidzącego Boga. 36. Teraz bowiem nasi bracia, którzy przetrwali krótkie cierpienia prowadzące do wiecznego życia, stali się uczestnikami [obietnic] przymierza Bożego. Ty zaś na sądzie Bożym poniesiesz sprawiedliwą karę za swoją pychę. 37. Ja, tak samo jak moi bracia, i ciało, i duszę oddaję za ojczyste prawa. Proszę przy tym Boga, aby wnet zmiłował się nad narodem, a ciebie doświadczeniami i karami zmusił do wyznania, że On jest jedynym Bogiem. 38. Na mnie i na braciach moich niech zatrzyma się gniew Wszechmocnego, który sprawiedliwie spadł na cały nasz naród». 39. Wtedy król rozgniewał się i kazał go poddać straszniejszym męczarniom niż innych. Gorzkie mu bowiem były wyrzuty. 40. Tak więc i ten zakończył życie czysty i pełen ufności w Panu. 41. Ostatnia po synach zmarła matka. 42. To niech wystarczy o ucztach ofiarnych i o okrutnych katuszach."





1Ks.Machabejska 2.:  Matatiasz i synowie mieszkali w Modin.
1Mach.2.1-Matatiasz jest synem Jana, syna Symeona, kapłan z pokolenia Joariba  z Jerozolimy , który mieszkał w Modin.

1Mach.2.2-5 - miał 5 synów:
Jana o przydomku Gaddi
Szymona o przydomku Tassi
Judę o przydomku Machabeusz
Eleazara o przydomku Auaran
Jonatan o przydomku Apfus
Kiedy zobaczyli zbezczeszczoną i okradzioną świątynię, mord na niemowlętach, śmierć młodzieńców, kradzierze - rozdarli szaty swoje, włożyli wory i gorzko płakali. /1Mach.2.14;

Wybuch powstania.

Modin - starożytne miasto leży w dolinie Szaron w pobliżu TelAwiwu. Modin leży na Wyżynie Judzkiej. https://pl.wikipedia.org/wiki/Modi%E2%80%99in-Makkabbim-Re%E2%80%99ut

Do Modin przybyli królewscy posłańcy, którzy zmuszali do odstępstwa.Wielu przystąpiło dobrowolnie.  Chcieli podobnie postąpić z Matatiaszem i jego synami dla wzmocnienia autorytetu pogaństwa. Obiecano im za to  zaszczyty , srebro, złoto, dary oraz przyjaźń .
Matatiasz odpowiedział: 
"Niech nas Bóg broni od przekroczenia prawa i jego nakazów."1Mach.2.21



Ważniejsze informacje z Ksiąg Machabejskich:

1Mach.1.14-  hellenizowano w szkołach Żydów

2Mach.1.9 - Jak powinno być obchodzone Święto Poświęcenia Świątyni w miesiącu Kislew ? Pododobnie  jak obchodzone  Święto Namiotów .

1ks.Machabejska 4.59; Juda zaś i bracia jego , i zgromadzenie Izraela postanowili, że uroczystość poświęcenia ołtarza będą obchodzili co roku przez 8 dni począwszy zawsze od 25 Kislew.

 Nehemiasza 1.1- 

  VII. Apokryfy - linki do hbr/ang/polskiego przekładu 
ksiąg opisujących wojnę Machabeuszów z Grekami.


Apokryfy - przekład ksiąg hbr/ang/polski  link tutaj:
 
M.Antioch /relacje ze zwycięstw Machabeuszów/ ,
1Ks.Machabejska -2 wersje, 2 Ks.Machabejska,
Józef Flawiusz /życie za czasów II świątyni/, 
Starożytności Żydów, 
Wojna Żydów /od wojny Machabeuszy 167 r. p.n.e. do upadku Jerozolimy w 70 r. n.e. i jego następstw/. 


VIII. Osobiste coroczne przemyślenia do tych świąt: 

5780 / 2017-19 
Ukryty plan, różne formy  multi-kulti w porównaniu z historią wprowadzenia jednej religii za Antiocha IV.

5781 r./ 2020 
Czy duch hellenizmu unosi się nad historią w następnych latach? Uwaga do tematu o paleniu Biblii. Jak bardzo nie zdajemy sobie sprawy, że wielu ludzi oddało swoje życie, czas, talent ,  byśmy dziś mogli czytać swobodnie  Pismo Święte. Czy wielu z wierzących czyta systematycznie Biblię ? Czy są pod wpływem hellenizmu lekceważąc ważne słowa w Świętej Księdze.
W historii pewnej społeczności religijnej https://pl.wikipedia.org/wiki/Biblia  działo się podobnie jak za Antiocha IV ? 
 Jedną z ofiar spalonych na stosie za rozpowszechnianie Słowa Bożego  był Wiliam  Tyndal  - cytat : " W 1535 roku Tyndale został aresztowany i przez ponad rok więziony w zamku w VilVoorde  niedaleko Brukseli  Tam też odbył się jego proces, w efekcie którego został skazany za herezję, uduszony poprzez zadzierzgnięcie [zacisk na szyi, uduszenie] , a następnie spalony na stosie"- wiki.

Ostatnie słowa Tyndale’a przed egzekucją brzmiały: „Panie! Otwórz oczy królowi Anglii”

Film fabularny o Wiliamie Tyndalu : "Boży banita"  z 1986 roku.
Na YT jest wiele filmów fabularnych, animowanych i dokumentalnych na temat Tandala w języku ang.

5782 rok / 2021 rok
Współczesne zastraszania, przepisy, przymusy, oznakowania okresu c-dowego zarazy, izolacje, panowanie nad ludźmi totalnej władzy  w świetle Ksiąg Machabejskich. 
Księgi Machabejskie to przykład strategii  nieokiełznanego zachłannego zła. Opisuje jak ono działa , jak niewoli i co jest jej celem. Celem jest odciągnięcie wierzących od Prawdy Boga, od Pokoju, od wolnej woli  i zmiana siłowa wierzących w bałwochwalców, zniewolenie wierzących i pozwalanie im żyć tylko pod dyktando wroga, przeciwnika. 

5783rok/ 2022rok


25 Kislew5783r/18-grudzień 2022r.- otwarcie święta - Kutno - zdjęcie Urszuli . Zwróć uwagę na trzy środkowe lampki . Po zapaleniu  płomień utworzył 3 płonące serduszka. Niespotykane zjawisko. Dziękuję, że Ula podzieliła się z nami tym zdjęciem.

Przemyślenia dotyczące Święta Cudów - tak nazywam to święto , bo jest ono okazją dla mnie, by podziękować Bogu za wszystkie cuda, które uczynił na ziemi i w moim życiu. To czas na pamiątkę oczyszczenia , zmian, przywrócenia  do właściwego porządku, do pokoju i wolności w Bogu.

Temat Prześladowań wierzących za czasów Machabeuszy i współcześnie. W prorokach zapowiadane jest prześladowanie wierzących w czasach ostatecznych.

5784 rok / 2023 rok

Rok przechodzący chyba do historii. Czy warto mieć gaśnicę w pobliżu świątecznych uroczystości i czym to grozi?
Na podsumowanie zdarzeń przyszło mi kilka myśli:

1. Wydaje się , że wszędzie jest bezpiecznie, 
a okazuje się, źe nigdzie nie jest koniecznie bezpiecznie.
 nawet jeśli zaproszą człowieka w eleganckie gości 
na poważne uroczystości. 

2. Pokaż swoje światło a znajdzie się taki, co je zgasi.

3. Wydaje się, że miejsca urzędowe  
są przyjazne i pokojowe. 
Fakty widać lepiej i mówią głośniej   
 co jest uczciwe a co ohydnie  sprośne.

4. Bywają ludzie, którzy chcą uczyć przestrzegania prawa innych,
a sami nie odróżniają w swoim życiu czynów nieprawych od niewinnych.

5. Zamienił waszmość światłość na ciemność, 
bo ma w tym krótką dla siebie  przyjemność.

6. Jeden lubi złe skłonności w swojej ciemności,
inny dobre czyny w światłości.

7. Nadchodzi czas kiedy nienawidzący światłości 
doświadczą na sobie ciemności.
Jedni powrócą do pokory, drudzy nałożą maskę uniżoności
Dla "spokoju świętości".

8. Szczęść Boże i chroń się kto może. 

9. Na płonących świecach 
spoczęła proszkowa gaśnica 
aż wokół pobladły lica.

Życzę doświadczania pięknej światłości. 
Wyjdźcie z ciemności do prawdziwej światłości pełnej dobrych cudów.
 






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

odezwij się