środa, 12 października 2022

Bóg Stwórca zobowiązał do przestrzegania Jego świąt - jak do tego doszło i kiedy

 Dlaczego głównie chrześcijanie wierzący w Boga Stwórcę, Boga Abrahama, Izaaka i Jakuba, nie wiedzą o świętach, które ustalił właśnie Ten Bóg , w Którego wierzą?

Data Świąt i zasady moadim ustalone są osobiście przez Boga Stwórcę. To  dla wierzących ważna informacja, którą sprytnie pomija się przekazując tylko część Prawdy o Dekalogu po to, by unieważnić święta , do których zobowiązał sam Stwórca, Bóg Ojciec .Oto krótka historia zawarta w Biblii, Tanach, Piśmie Św. mówiąca o moadim / świętach Boga Stwórcy /;


!!!!!
2Mojż.34.10-11,27-28;  Bóg Wszechmocny mówi do Mojżesza, że zawrze przymierze ze swoim ludem po ich bałwochwalczym  upadku ze złotym cielcem, tylko nakazuje przestrzegać oprócz   Dekalogu :
1.  2Mojż.34.10-17 - przepisy wobec bałwochwalstwa: Bóg wypędzi obcych , nie zawieraj przymierza z mieszkańcami ziemi , bo to pułapka , nie oddawaj córek obcym / nierządem chwalą innych bogów, bałwochwalcy/ i nie rób bogów odlewanych. Zniszcz ich ołtarze , pomniki, święte gaje./w.14/ - nie kłaniaj się innemu bogu, bo Stwórca jest Zazdrosnym Bogiem.
2. 2Mojż.34.18-28 - obowiązek przestrzegania świąt dla Boga i na cześć Boga Stwórcy szabaty/w.27/ i 3 pielgrzymie święta :
a/ Pesach-Przaśniki /w.18/,
b/ Szawuot /50-tnica/w.22a/; 
c/ Sukot/święto Zbioru-w.22b/;

A co było wcześniej?
1. Bóg powołał  szabat do świętowania po 6 dniach stworzenia świata, wszelkich  stworzeń  w tym człowieka już w 1Ks.Mojż.2.2-4;/ Hbr.4,4/;
oraz Pesach i Przaśniki na krótką chwilę przed wyjściem  zniewolonego Izraela z Egiptu - 2Mojż.12.1-13.10; Po 3 miesiącach od wyjścia z Egiptu Bóg ustalił Święto nadania Prawa na górze Synaj. Nie myl z Syjonem. /2M.19/;


Zanim nastąpiła akcja upadku bałwochwalczego  ze złotym cielcem, Mojżesz z Aaronem udał się pierwszy raz na Górę Synaj /2Mojż.19/ na rozkaz Boga. 
Bóg przekazał ustnie Dekalog /2Mojż.20.1-16/ i dodatkowe przepisy dotyczące / 2Mojż.20.18-24.11/: budowy ołtarza, praw niewolników, aktów gwałtu , odpowiedzialności właścicieli zwierząt i posesji, odszkodowań, moralności  i religijności, o sprawiedliwości i prawości, 
o bałwochwalstwie i nie zawieraniu przymierzy z innymi narodami, ani ich bogami, bo stanie się to pułapką dla Izraela /2Mojż.23.22-33/.
Po raz kolejny Bóg przekazuje ludowi przez Mojżesza obowiązek świętowania na cześć Boga Stwórcy:
!!! 
o ŚWIĘTACH:  szabatach i 3 uroczystych świętach pielgrzymich -2Mojż.23.10-19; 
a/Przaśnikach-Pesach, 
b/50-tnicy Szawuot i 
c/ Sukot 

2Mojż.24.3; Mojżesz przekazał ludowi wszystkie słowa Boga i wszystkie prawa. Lud rzekł krótko: "Wszystkie słowa, które wypowiedział Bóg Wszechmocnywypełnimy."
2Mojż.24.4-7;  Wtedy Mojżesz spisał wszystkie słowa Stwórcy i zbudował ołtarz u stóp góry Synaj , postawił 12 pomników jako 12 plemion izraelskich. Złożono ofiarę całopalenia , młodzieńcy izraelscy zarżnęli cielce na rzeźną ofiarę pojednania dla Boga. Potem Mojżesz wylał połowę krwi na ołtarz a połową krwi pokropił lud po przeczytaniu Księgi Przymierza i głośnym jej przeczytaniu ludowi a ten odpowiedział po raz drugi:
"Wszystko co powiedział Bóg, UCZYNIMY i BĘDZIEMY  POSŁUSZNI." /HBR.9.19-20;/ 
Kiedy kropił krwią wypowiedział słowa: 2Mojz.24.8:
"Oto krew Przymierza, które Bóg Wszechmocny zawarł z wami na podstawie wszystkich tych słów."

2Mojż.24.12-18; Bóg wzywa Mojżesza na górę Synaj , by dać mu kamienne tablice , zakon i przykazania, które Bóg napisał , aby lud pouczyć. Był tam Mojżesz 40 dni i 40 nocy.

Co Bóg przekazał? 
- o zebraniu daru ofiarnego na budowę Przybytku z dokładnymi instrukcjami wykonania go. Mowa jest o szatach  dla kapłanów, wyświęceniu Aarona i jego synów; o powołaniu Besalela i Oholiaba do wykonania zaleconych przez Boga wszelkich zadań /2M.31.1-12/;
- !!! o PRZESTRZEGANIU SZABATU jako wiecznego znaku między Bogiem a wierzącymi.
Mojżesz otrzymuje 2 kamienne tablice Świadectwa zapisane z obu stron Bożym palcem , pismem Boga, wyryty na tablicach./2Mojż.31.18; 32.15-16/. Widząc bałwochwalstwo Mojżesz potłukł tablice /2M.32.19/;

2Mojż.32.1-35;W tym czasie kiedy Mojżesz przebywał na górze Synaj rozwydrzony lud w obozie pod górą Syjon sporządził sobie złotego cielca jako nowego boga, pod okiem Aarona. Po zejściu z góry Synaj Mojżesz ukarał bałwochwalców.

2Mojż.34 - Bóg wzywa Mojżesza , by wyciosał 2 tablice kamienne jak poprzednie i Bóg ponownie wypisze swoje słowa na tablicach. Bóg obiecuje zawrzeć ponowne przymierze ze swoim ludem /2M.34.10/;
Wracamy do początku tego artykułu:
!!!!!
2Mojż.34.10-11,27-28;  Bóg Wszechmocny mówi do Mojżesza, że zawrze przymierze ze swoim ludem po ich bałwochwalczym  upadku ze złotym cielcem, tylko nakazuje przestrzegać oprócz   Dekalogu :
1.  2Mojż.34.10-17 - przepisy wobec bałwochwalstwa: Bóg wypędzi obcych , nie zawieraj przymierza z mieszkańcami ziemi , bo to pułapka , nie oddawaj córek obcym / nierządem chwalą innych bogów, bałwochwalcy/ i nie rób bogów odlewanych. Zniszcz ich ołtarze , pomniki, święte gaje./w.14/ - nie kłaniaj się innemu bogu, bo Stwórca jest Zazdrosnym Bogiem.
2. 2Mojż.34.18-28 - obowiązek przestrzegania świąt dla Boga i na cześć Boga Stwórcy szabaty/w.21/ i 3 pielgrzymie święta :
a/ Pesach-Przaśniki /w.18/,
b/ Szawuot /50-tnica/w.22a/; 
c/ Sukot/święto Zbioru-w.22b/;

2Mojż.34.27-28 - Mojżesz spisał słowa Przymierza. Został na górze u Boga 40 dni i 40 nocy bez jedzenia i picia. Zstąpił Mojżesz z góry Synaj z 2 tablicami Świadectwa a twarz jego promieniała /2 Mojż.34.29-35/;
2M.35.1-3 - przekazał o  przestrzeganiu Szabat, odpoczynku w Szabat i nie rozpalaniu ognia w Szabat. / 
2M.35.4- 3Mojż.15.33; Zostaje zebrany dar ofiarny zbudowany Przybytek, wyświęceni kapłani, Powstają nowe kolejne przepisy o ofiarach, diecie - jakie mięsa można jeść a jakie są zabronione, przepisy o zarazach, nieczystościach. Bóg tworzy kolejne Prawa. Jest Prawodawcą. /
3M.16.1-22.33;
!!!
Bóg przypomina ,  by obchodzić Jego  święta - 3Mojż.23.1,2,4; /1-44;/
a/ Szabat - 3Mojż.23.3;
b/ Pascha i Przaśniki i liczenie omerów - 3M.23.5-15
c/ Szawuot , 50-tnica na 50-ty dzień liczenia omeró -3M.23.15-22;
d/ Jom Terua- Święto Trąbienia -  3M.23.23-25;
e/ Jom Kipur - Święto Pojednania z Bogiem -3M.23.26-32;
f/ Sukot, Święto Namiotów - 3M.23.33-44;

3M,24.1-4M.10.10; Bóg przekazuje kolejne prawa.
!!!
4M.9.1-14; Bóg daje kolejne przepisy do Paschy, dodatkowy termin Paschy z dodatkowymi obostrzeniami.
4M.10.10 - Bóg wspomina o świętach i dęciach w trąby  w nów i szabat.
Cały czas Bóg przekazuje kolejne przepisy codzienne i do świat.

4M.15.1-41 = kolejne przepisy i zalecenia. 4M.18-19.22; o rozgraniczeniu służby kapłanów i lewitów itp.
4Mojż.27.1-11; Przykład zmiany przepisów za zgodą Boga , na przykładzie córek Selofchada.
4M.27-12-36.13; powstają kolejne prawa.

5Mojż.cała księga  - to powtórzenie przez Mojżesza historii Izraela i spisanych Praw Boga Wszechmocnego. To kolejne zalecenia Wszechmocnego i przewidującego Boga.
!!!
5Mojż16.1-17; Mojżesz przypomina do jakich 3 głównych  świąt zobowiązał Bóg tych, którzy chcą byc z Nim w przymierzu:
a/ Pesach, Przaśniki - 5M.16.1-9;
b/ Szawuot ,50-tnica - 5M.16.9-12;
c/ Sukot - 5M.16.13-17;


Nahuma 2.1 - " Judo, obchodź swoje święta"











.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

odezwij się