wtorek, 19 października 2021

Dieta Biblijna codzienna i świąteczna, zakaz spożywania surowego, krwi,padliny i wybranego tłuszczu,

 Co tu znajdziesz:  2 DIETY BIBLIJNE

I.Dieta biblijna codzienna powszednia  A-Wersety skrócone/B rozszerzone

1. Podział na mięsa czyste zdatne do spożycia  oraz nieczyste mięsa     
     zakazane do spożycia. Biblijne powody takich przepisów.
2. Zakaz spożywania krwi  - wersety skrócone i rozszerzone                            3. Zakaz spożywania wybranego tłuszczu- wersety skrócone i rozszerzone      4. Zakaz spożywania padliny, zwierzęcia padłego, lub rozszarpanego 
5. Zakaz spożywania mięsa czystego, które dotknęło się czegoś nieczystego.
6. Zakaz jedzenia owoców w pewnym okresie wzrostu drzewa.
7. Inne zakazy i zasady dotyczące spożywania mięsa oraz owoców /dla sadowników/
8. Temat mięs ofiarnych /współcześnie nie praktykuje się systemu ofiarniczego, w zakątkach ziemi może to sie zdarzyć  / 
 9. Nabywanie nieczystości przez zetknięcie się z nieczystym mięsem lub padliną.

II.Dieta Świąteczna opisana w Biblii - A wersety skrócone / B-rozszerzone      

III. e-pocztówka do pobrania - na temat diety biblijnej

IV. Kuchnia - koszerowanie mięs                                                                 

"To jest prawo ....abyście rozróżniali między tym , co nieczyste, a tym, co czyste, oraz między zwierzętami , które sie spożywa , a zwierzętami, których jeść nie wolno." [ 3Mojż.11.46-47;  inaczej Leviticus lub Księga Kapłańska lub Wajikra ];
"Nie kalajcie siebie samych przez spożywanie /.../ i nie zanieczyszczajcie się nimi, bo przez nie staniecie się nieczystymi." -3Mojż.11.43;
"...Uświęcajcie się i bądźcie świętymi, bo Ja Jestem Święty." - 3Mojż.11.44;


I.
Dieta biblijna codzienna powszednia 
A - Wersety skrócone
        
1. Podział na mięsa czyste i nieczyste mięsa. Biblijne powody takich przepisów.  Dieta biblijna polega na odrzuceniu mięs nieczystych.
3Mojż.11.1-47;
5Mojż 14.3-21; 
Izajasza 66.3,17;
Księga Sędziów 13.1-25 

3Mojż.11.1-47; 5Mojż.14.3-21; dieta biblijna jako podstawa żywienia koszernego dana po to, by odróżniać czysty pokarm od nieczystego ;
Nieczyste mięsa zabronione do spożywania: 3Mojż.11.4-8,26; 5Mojż.14.7-8:
Wieprz ma rozdzielone kopyto, racicę ale nie przeżuwa;, 
Wielbłąd , świstak ,zając,- przeżuwa pokarm, lecz nie ma rozdzielonego kopyta. 
3Mojż.11.3; 5Mojż.14.6; dozwolone do jedzenia  każde bydlę , mające kopyto, rozszczepioną na dwoje racicę i przeżuwające połknięty pokarm poza wyjątkami. 
5Mojż.14.4-6 Dozwolone mięsa czyste: woły, owce, kozy, jelenie, gazele, daniele, kozice, antylopy, bawoły, sarny.
3Mojż.11.9-12; 5Mojż.14.9-10 Woda: zabronione wszystko co nie ma płetw i łusek;
3Mojż.11.13-19;5Mojż.14.11-18,20 Ptaki: orzeł, sęp górski, orlik, kanie, sokoły,wszystkie gtunki kruków i jastrzębi, struś, sowa, mewa,puszczyk, kormoran, puchacz, sójka, pelikan, ścierwojad, bocian, czaple, dudek, nietoperz. 
3Mojż.11.20-23; 5Mojż.14.19 Owady uskrzydlone czworonożne poza pewnymi gatunkami szarańczy i konikami.
3Mojż.11.27-28 Czworonożne zwierzęta chodzące na łapach 
3Mojż.11.29-30,41-44;  Małe biegające zwierzęta i te czworonożne i te co mają więcej nóg , nic co czołga sie na brzuchu oraz płazy- myszy, krety, wszelkie gatunki jaszczurek, salamandry, kameleon, żółw- skolopędra; 
5Mojż.14.21 - zakaz jedzenia padliny.

5Mojż.14.21;2Mojż.23.19,34.26; -"Nie będziesz gotował koźlęcia w mleku jego matki". na podstawie tego wersetu tylko niektóre grupy wierzących zabraniają łączyć w potrawach mleka z mięsami.  

5Mojż 14.3-21; - powtórzone Prawo dotyczące rozróżniania czystego pokarmu od nieczystego.

Izajasza 66.3- o przewrotności: składaniu ofiary z pokarmów a jednocześnie przelewa się krew świni -  jako stosowanie z niej ofiary pokarmowej  jest obrzydliwością dla Boga.
Izajasza 66.17- ostrzeżenie, że zginą ci, którzy jedzą wieprzowinę, płazy i myszy.
Księga Sędziów 13.1-25 - przykładowa dieta kobiety w ciąży , przyszłego dziecka - Samsona. Dietę przynosi Anioł - Posłaniec od Boga .

Dzieje Ap.10.9-17,28-29;  - wizja od Boga dla Piotra nie dotyczy zgody dla  zjedzenia skalanego lub nieczystego mięsa z krwią zwierząt. Wizja dotyczy zabronionych bliskich relacji, spotkań wierzącego z poganami /Dz.Ap.10.28-29/; Bóg oczyszcza i pogan , dlatego Piotr ma nie mieć za skalane tego, co Bóg oczyścił. Piotr  może spotykać się z poganami  pomimo, że Prawo zabraniało tego. Bóg daje przysposobienie do służby zgodnej z wolą Bożą. Sam Bóg zatroszczył się o zachowanie czystości Piotra przy spotkaniach z poganami, którym głosił Prawdę.

2. Zakaz spożywania krwi i czegokolwiek z krwią - wersety skrócone:
1Mojż.9.3-4,5; 3Mojż.3.17; 3Mojż.7.26-27; 3Mojż.17.10-14;
3Mojż.19.26; 5Mojż.12.15-16,24; 5Mojż.15.23; 5Mojż.12.23-25,28; 
Dzieje Ap.15.19-20, 28-29; Dz.Ap.21.25;
 
wersety rozszerzone:
1Mojż.9.3-4; - zakaz jedzenia mięsa z krwią, z duszą jego.
1 Mojż.9.5; - powód zakazu to dusza jest we krwi i Bóg będzie ządać krwi od każdego zwierzęcia.
3Mojż.3.17; - to ustawa wieczna w siedzibach waszych;
3Mojż.7.26-27; -zakaz spożywania w waszych siedzibach jakiejkolwiek krwi , czy to z ołtarza lub z upolowanego zwierzęcia.. Karą za nieposłuszeństwo jest wytracenie spośród swego ludu. 
3Mojż.17.10-14; - ktokolwiek z domowników izraela lub obcych przybyszów mieszkajacych pośród nich, spożyje jakąkolwiek krew, Bóg zwróci swoje oblicze przeciwko spożywającemu krew i wytraci go spośród ludu.
a/ 3Mojż.17.11 - podany powód zakazu spożywania krwi przez domownika i przybysza obcego mieszkającego pośród izraela :
b/ w.11: życie ciała jest we krwi a dana jest krew do użytku na ołtarzu, abyście dokonywali nią przebłaganiaza dusze wasze, gdyż krew dokonuje przebłagania za życie. 
c/ w.12,13,14 /5Mojż.12.16, 24; 15.23/: upolowane zwierzę , czyste, lub ptak czysty, trzeba wypuścić z nich krew / i przykryć ją ziemią, bo życie wszelkiego ciała jest we krwi.
d/ w.14 - zakaz spożywania krwi z jakiegokolwiek ciała pod groźbą wytracenia.

3Mojż.19.26; - zakaz spożywania czegokolwiek z krwią. Czyli ani krwi ani połączeń z krwią.

5Mojż.12.15-16,24  - możesz jeść mięsa ile dusza zapragnie ale krwi nie będziecie jeść. Wylejecie je na ziemię /5Mojż.15.23; 3Mojż.17.13/. Czysty i nieczysty może spożywać /5Mojż.12.22; 15.22;  / z ofiar całopalnych /, jelenia i gazelę.

5Mojż.12.23-25,28; - zakaz z obietnicą błogosławieństwa /wers 25 i 28/- WYSTRZEGAJ SIĘ, aby nie spożywać krwi. 

Powody:

; bo krew to dusza i nie spożywaj duszy z mięsem. Wylejesz krew na ziemię.

; aby dobrze ci się powodziło i twoim synom po tobie na wieki, gdy bedziesz czynił to , co prawe w oczach Boga - 5Mojż.12.25,28.

5Mojż.15.23 - zakaz spożywania krwi pierworodnych ze zwierząt , wylejesz jak wodę na ziemię./3Mojż.17.13; 5Mojż.12.16,24/;
1Ks.Samuelowa 14.32-37; przykład za czasów króla Izraela Saula kiedy lud izraela je z krwią co było grzechem i odstępstwem.
Izajasza 66.3 -  o przewrotności: składaniu ofiary z pokarmów a jednocześnie przelewa się krew świni -  jako stosowanie z niej ofiary pokarmowej  jest obrzydliwością dla Boga.
Dzieje Ap.15.19-20, 28-29;21.25; -pierwszym krokiem dla nawróconych z pogan jest powstrzymanie się od spożywania zadławionego i krwi.



















3.Zakaz spożywania wybranego tłuszczuwersety skrócone: 
; nie je się niektórych tłuszczów - 3Mojż.3.16-17; 3Mojż.7.22-25;3Mojż.7.25;

wersety rozszerzone:
3Mojż.3.16-17; - tłuszcz z ofiar należy do Boga i zakazane jest spożywanie tłuszczu.
3Mojż.7.22-25-  zakaz jedzenia jakiegokolwiek tłuszczu z:
wołu, owcy i kozy i zwierzęcia padłego oraz  rozszarpnego

Tłuszcz zwierzęcia padłego i rozszarpanego można używać ale nie spożywczo.

3Mojż.7.25 -" Gdyż, każdy, kto spożywa tłuszcz z bydła, które składa się jako ofiarę ogniową Panu, za to, że się go spożywa, będzie wytracony spośród swego ludu."

4. Zakaz spożywania padliny, zwierzęcia padłego, lub rozszarpanego  
5Mojż.14.21; 3Mojż.7.24,3Mojż.11; 3Mojż.17.15-16; Dzieje Ap.15.19-20, 28-29;21.25;

5Mojż.14.21;-zakaz spożywania padliny
3Mojż.7.24 - zakaz spożywania tłuszczu padliny i rozszarpanego
3Mojż.17.15-16; - sposób na odzyskanie czystości po zjedzeniu padliny lub rozszarpanego zwierzęcia- przepis dla tubylca i obcego przybysza:
- wypierze swoje szaty
- obmyje się wodą 
- będzie nieczysty do wieczora a potem będzie czysty

Jeśli nie wypierze szat i nie obmyje sie wodą to zaciągnie na siebie winę.

Dzieje Ap.15.19-20, 28-29;21.25 -pierwszym krokiem dla nawróconych z pogan jest powstrzymanie się od spożywania zadławionego i krwi.

 ;;;;;;;;;;;  

5.Zakaz spożywania mięsa czystego, które dotknęło się czegoś nieczystego.
3Mojż.7.19;
 
6.Zakaz jedzenia owoców  w pewnym okresie wzrostu drzewa 3Mojż.19.23-25;- porada dla dla sadowników- nie spożywa się owoców w pierwszych latach owocowania .

7. Inne zakazy i zasady dotyczące spożywania mięsa:
3Mojż.7.20-21;  5Mojż.12.17-18,26,27; 5Mojż.15.19- 23; cdn 

Księga Sędziów 13.1-25 - przykładowa dieta kobiety w ciąży , przyszłego dziecka - Samsona. Dietę przynosi Anioł - Posłaniec od Boga .
1Ks.Samuelowa 14.32-37; przykład z czasów króla izraelskiego Saula kiedy to  lud zaczął jeść mięso z krwią co było grzechem i odstępstwem od Boga.
Psalm 50.13; 1Mojż.4.10 / Hbr.12.24;/ , 
Ks.Ezechiela 33.25 - sprzeczność jak można jeść krew i posiąść ziemię ?Ks.Ezechiela 39.17-26 - klęska Goga i skutek  przemocy: zwierzęta i ptaki na rozkaz atakują wroga. Pokój dla Izraela.

8.Temat mięs ofiarnych: /współcześnie nie praktykuje się systemu ofiarniczego/ 

- Zakaz spożywania mięsa z ofiary pojednania , która należy do Boga:
3Mojż.7.20-21 - zakaz spożywania przez osobę nieczystą pod groźbą wytracenia. Dotyczy:                                                                           a/ nieczystości pochodzącej od człowieka                                                           b/ nieczystości od nieczystego zwierzęcia                                                           c/ jakiejkolwiek nieczystej obrzydliwości

- Zakaz jedzenia z dziesięciny poza miejscem, które Bóg wybierze:
5Mojż.12.17-18 - ;ze zboża, wina i oliwy  ; z pierworodnych twego bydła i trzód,
- Zakaz i pozwolenie  jedzenia poza miejscem, które Bóg wybierze:
5Mojż.12.17-18,26; - czegokolwiek z danin, z tego co ślubowano, z darów dobrowolnych i ofiarnych twej ręki.

Gdy Bóg poszerzy twoje granice , jak ci obiecał, a ty powiesz: Chcę jeść mięso!- gdyż dusza twoja pragnie jeść mięso -możesz jeść mięso, ile tylko zapragnie twoja dusza. - 5Mojż.12.20-21; Jeśli będzie miejsce wskazane za daleko, to spożyjesz mięso w swoich bramach ile tylko zapragnie dusza twoja.

5Mojż.12.27; Mięso z ofiar całopalnych przyrządzonych na ołtarzu Pana, Boga, możesz zjeść a krew twoich rzeźnych ofiar przyrządzona na ołtarzu będzie wylana na ołtarz Pana, Boga.

- Pierworodne ze zwierząt poświęcone Bogu 
5Mojż.15.19- 23; - mięso bez krwi może jeść czysty i nieczysty .

9. Nabywanie nieczystości przez zetknięcie się z nieczystym mięsem lub padliną.    3Mojż.11;

II.A

      Dieta Świąteczna wymagana i opisana w Biblii -  wersety skrócone        

To dieta powszednia poszerzona o nakazy i zakazy spożywania dodatkowych produktów w zależności od święta, które są  opisane w Biblii /Torze, Tanach .

Święte Święta to Szabat , Nów, Pesach /Pascha / i Przaśniki,  Szawuot /Dz.Ap.2/, Jom Terua /Święto Trąbienia/, Jom Kippur /Święto Pojednania z Bogiem/ , Sukkot czyli Święto Namiotów i każde inne święta - obejmuje dieta powszednia , podstawowa,  czyli zakaz jedzenia nieczystych mięs: 3Mojż.11.1-47;  5Mojż 14.3-21 oraz  zakaz spożywania krwi i niektórych wybranych tłuszczów.

Dodatkowe zasady w diety świątecznej:                                                                                  

1/ Nów to czas rodzinny kiedy nie wykonuje się żadnej pracy i przygotowuje się potrawy przed świętem a nie w czasie Szabatu z powodu zakazu zapalania i gaszenia ognia, płomienia. Wymaga to odpowiedniej organizacji w kuchni. W różnych grupach wierzących stosuje się różne rozwiązania biorąc pod uwagę przepisy na ten temat zawarte w Tanach / Biblii / ; Wszystko zależy od danej tradycji lub kreatywności.

2/ Nów - księżyc w nowiu czas czczenia Boga Stwórcę. Podobno kiedyś obchodzono nów na zasadach podobnych jak w Szabat. Potem tradycja ulegała  zmianom. Ten dzień zależy od naszej kreatywności również.  Jeśli zbiegnie się szabat z nowiem w tym samym czasie to wybiera się spośród potraw szabatowych jedną potrawę przygotowaną specjalnie z okazji nowiu. W ten sposób nów jest wyróżniony.  

3/ W Pesach i Przaśniki - Bóg zabrania przez 7 dni spożywania fermentów, kwasów oraz ich posiadania w siedzibach.

Bóg nakazuje spożywać w te dni macę przaśną jako pamiątkę wyjśca z Egiptu / nasze wyjście ze świata i oddzielenie dla Boga/:

: przaśniki - niezakwaszany chleb,  pieczywo niezakwaszone według receptury, która nie pozwala zakwasić ciasto.

; pieczonego baranka przygotowanego na  pierwszy dzień Pesach /Paschy/ 

; gorzkie zioła 

; usunąć ferment na swoim terenie

; wspominać wyjście z Egiptu

Zorganizowanie  Pesach i Przaśników dla początkujących osób może wydawać się bardzo skomplikowane ale to jedyne święto z tak konkretnymi  wymaganiami . Wystarczy odrobina pomysłowości w kuchni i można wykreować wyjątkowe potrawy , które zaskoczą i zasmaczą gości.

To bardzo prosta kuchnia w Pesach i Przaśniki dla osób już przestrzegających koszerności lub 
;  dla wegetarian  lub 
; dla osób będących na diecie bezglutenowej. 

Link do Pesach i Przaśników: 

https://ezdraszki2.blogspot.com/2021/05/pesach-i-przasniki-swieto-wolnosci.html

Link do Kuchni Przaśnikowej dla początkujących - przykłady potraw- uzupełniana jeszcze:

https://ezdraszki2.blogspot.com/2022/05/kuchnia-paschy-wielkanocna-zgodna-z.html


4/ Święto Szawuot - Pięćdziesiątnica - podstawowa dieta

5/ Jom Terua - Święto Trąbienia, Trąbek - podstawowa dieta. 

5/ W Jom Kipur / Szabat szabatów/ - 4Mojż.29.7; jedyne święto gdzie Bóg ogłasza post - w tradycji to post bez wody  i picia 25 godzinny  - z ukorzeniem się przed Bogiem w duszy.

Dieta biblijna podstawowa:


surowe  mieso,niedogotowane - 2M.12.9; 1Sam.2.15;





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

odezwij się