poniedziałek, 14 czerwca 2021

2 - drugi miesiąc roku - Zif, Ijar , Yjar,Eir, -

Miesiąc Ijar jest 2-gim miesiącem roku biblijnego. Licząc od m-ca Nisan. /2Mojż.12.1-2/; Nowiem jest Nów Ijar.

 Zamieszczam tu miesiące zgodne z nazewnictwem  Biblijnym /Tanach/ czyli jako pierwszy czy drugi miesiąc i kolejne niezależnie czy jest to czas sprzed potopu lub wyjścia  Izraela z Egiptu . Trzeba mieć to na uwadze rozpatrując wersety. Warto pamiętać , że pierwszy dzień miesiąca oznacza księżycowy nów  czyli uroczysty i świąteczny dzień dla ludu Bożego. Nów wyznacza pierwszy dzień każdego miesiąca - w kalendarzu hebrajskim.

2 miesiąc: Ijar

uważany przez niektóre grupy za miesiąc uzdrowień 
czyli powrót do równowagi
czas naprawy charakteru
czas liczenia omerów ,snopów żniwnych, dojrzałych ziaren /owoców / , 
przez 49 dni
to czas drugiego terminu święta Paschy i Przaśników dla osób ,które niemogły obchodzić tych świat w Nisan, czyli w pierwszym miesiącu.

Jakim miesiącem stanie się lub już jest dla ciebie drugi miesiąc ?



Co tu znajdziesz?
I. Różne nazwy 2-giego miesiąca : Zif, Ijar, Yjar, Eir,
II. Święta w m-cu Ijar .
III. Wersety w skrócie do Ijar
IV. Wersety rozszerzone do Ijar o okoliczności
V.  Linki :  do tematu o nowiu i Notatnika o kalendarzach
VI. Coroczne przemyślenia osobiste do Ijar

I. Różne nazwy 2-giego miesiąca : 

Zif, Ijar, Yjar, Eir,





           II. Święta w miesiącu Ijar:  n          

Warto pamiętać , że każdy pierwszy dzień miesiąca oznacza księżycowy nów czyli uroczysty i świąteczny dzień dla ludu Bożego - po hbr.to Rosz Chodesz lub inaczej Głowa Miesiąca .

1/ W każdym miesiącu obchodzono 1 nów księżycowy; tutaj link do nowiu:

2/ Szabaty
;Tutaj link do szabatów:

3/ Pesach Szeni (פסח שני)- drugi termin obowiązkowego Święta: Pesach i Przaśników. 4Mojż.9.9-14;
2Kronik 30.1-27/przykład obchodzenia Paschy w drugim terminie przez króla Hiskiasza i trwają aż 2 tygodnie z powodu wielkiej radości. Link o świętach Paschy w drugim terminie czyli w Ijar:

4/ Liczenie Omerów do wyznaczenia świąt w siwan 50-tnicy czyli Święta Szawuot /z Dz.Ap.2/ - /2Mojż.23.15-16; 5Mojż.16.9;/we wszystkie dni Ijar liczono codziennie omery. 













   III.  Wersety w skrócie do Ijar:    

1Mojż.7.11 

2Mojż.23.15-16;
4Mojż.1.1 - pierwszego dnia drugiego miesiąca czyli w nów Ijar 
4Mojż.9.1-14 (10-11)- 14/15 -21/22 Ijar 
4Mojż 10.11- 20 Ijar
5Mojż.16.9;

2 Ks.Kronik 30.1-27- 14/15- 21/22- 27/28 Ijar
2 Kron.29.1-36
1Krl.6.1;
Księga Rut 2.23; Rut 1.22 ; Ijar

Dz.Ap.1.6-11 /Łk.24.50-52; Mar.16.19-20;/- 25 Ijar 


       IV.  Wersety rozszerzone do Ijar o okoliczności     
-----------------------------------------
Noe miał 600 lat , gdy przyszedł potop na ziemię / 1Mojż.7.6,11 /"W 600-tnym roku życia Noego, 17 dnia w drugim miesiącu /Ijar/ , przerwały się wszystkie źródła wielkiej głębi i otworzyły się wrota nieba." 
1Mojż./Rodzaju/7.12 - "I deszcz padał na ziemię 40 dni i 40 nocy." Wody wezbrały wysoko ponad ziemię, pokryły nawet szczyty gór ponad 15 łokci wzwyż  i arka pływała ponad ziemią. Wszystko co żyło na lądzie zginęło. A to, co w wodzie żyło, przeżyło. Tak wynika z opisu biblijnego. -1Mojż.7.19-24;
A wody potopu wzbierały nad ziemią przez 150 dni /1Mojż.7.24/ czyli 5 miesięcy, prawie połowę roku. Przez 40 dni i 40 nocy padało, lało a wody wzbierały o wiele dłużej, bo przez 150 dni . Czyżby wody z głębin ziemi również ją zalewały i to przez kolejne 110 dni?
Przez następne 150 dni wody opadały /1Mojż.8.3/.
Arka osiadła na górach Ararat 17 dnia  7 miesiąca /TiszriSukot - czyli 2 dniu pełni księżyca/. 
Różne są teorie co do miesięcy w tym czasie. Twierdzi się, że były to inne miesiące, ale jak wtedy nazwane? Opisałam miesiące tak jak jest napisane w Biblii.

1Mojż.8.5 / 1Mojż.8.4-7/ - wody potopu opadają do 10 miesiąca /Tewet/ czyli opadały jeszcze w Kislew. A w następnym miesiącu Tewet w księżycowy nów  ukazały się szczyty gór.
1Mojż.8.6-7; Po upływie 40 dni Noe otworzył okno arki i wypuścił kruka. Kruk wylatywał i wracał aż wyschły wody na ziemi. Wypuszczał  trzykrotnie gołębicę az przyniosła w dziobie zerwany liść oliwny. 
Noe poznał, że wody opadły z powierzchni ziemi. Kiedy wypuścił po raz 4-ty gołębicę ta już nie wróciła.1Mojż.8-12;
1Mojż.8.13 W 601 roku 1-szego dnia , pierwszego miesiąca czyli w księżycowy nów Nisan, wyschły wody na ziemi.
1Mojż.8.14 - 27 dnia drugiego miesiąca /czyli Ijar?/, ziemia wyschła.
Ile trwał potop od wypuszczenia wód aż do wyschnięcia ziemi? Rok i 10 dni ?
Od 600 roku życia Noego 17 dnia ijar / 2-giego miesiąca -1Mojż.7.11/- do następnego roku 27 Ijar w 601 roku życia Noego 1Mojż.8.13.
Od kiedy zaczęły wody potopu opadać na ziemi?
150 dni wody wzbierały i 150 dni wody opadały. Bóg sprowadził wiatr na ziemię i zaczęły wody opadać. 1Mojż.8.1;
--------------------------------

1 Księga Mojżeszowa = Ks.Rodzaju =Genesis =  Ks.Bereszit /na początku/ 
1Mojż.7.11 -  przerwały się z hukiem źródła Wielkiej Otchłani w 600r.życia Noego, 17 dnia w drugim miesiącu  i otworzyły się upusty nieba.  / według nazwy podanej w Biblii. Powstały teorie i wyliczenia , że może to być miesiąc Tiszri//.

Ijar - 2Mojż.23.15-16; 5Mojż.16.9; na ten miesiąc przypada liczenie omerów, snopków jęczmiennych od dnia Przaśników / 15 Nisan/ przez nisan i Ijar aż do Siwan do dnia Święta Szawuot / żniw pszenicznych/ , Święta Tygodni czyli Pięćdziesiątnicy. 50-ego dnia przypada Pięćdziesiątnica , która ma miejsce w miesiącu 6-7 Siwan

4 Księga Mojżeszowa = Ks.Liczb = Numeri = Bemidbar /na pustyni/
4Mojż.1.1 - nów Ijar
4Mojż.9.1-14 (10-11)- 14/15 -21/22 Ijar 
4Mojż.9.1-14 (10-11); -14/15 -21/22 Ijar -  w Nisan Bóg przekazał Mojżeszowi dodatkowe przepisy dotyczące drugiego terminu Paschy / równo za miesiąc czyli termin ten przypada na miesiac drugi Ijar/ dla osób nieczystych lub będących w podróży/. Pascha jest nieodwołalnie obowiązkowa - 4Mojż.9.13./
4Mojż 10.11- 20 Ijar

5 Księga Mojżeszowa=Ks.Powtórzonego Prawa=Deuteronomium = Dewarim/słowa/
5Mojż.16.9;

1Krl.6.1- Budować Światynię rozpoczęto 480 lat po wyjściu izraela z Egiptu, w 4 roku panowania Salomona , w miesiacu Ziw / Ijar / - drugim miesiącu religijnego kalendarza licząc od Nisan.  W Ijar był drugi termin obchodzenia Pesach/Przaśników dla tych, którzy nie mogli obchodzić tych moadim w Nisan czyli w pierwszym miesiącu religijnego roku. Światynię zaczął budować Salomon /1Królewska 6/;Ukończono ją budować 7 lat później w miesiacu Cheszvan / Bul/ - 1Królewska 6.38.

Pesach Szeni (פסח שני)
Przepisy do świąt Pesach i Przaśników w Nisan jako wzór do Pesach Szeni w Ijar- tutaj w linku:

2 Ks.Kronik 30.1-27-14/15- 21/22- 27/28 Ijar  / przykład, że Pesach i Przaśniki za czasów króla Hiskiasza jako uroczyste święto miały swój przebieg w drugim terminie tych świąt - trwały dobrowolnie o jeden tydzień dłużej czyli w sumie trwały świeta  aż przez 2 tygodnie.  /2Krn.30.13,21,23; /

Okoliczności:

/2 Kron.29.1-36 Król Hiskiasz zajął się po śmierci swego ojca króla  Achaza, króla nieprawości i bałwochwalstwa wobec Boga Wszechmogącego, zajął się oczyszczeniem  świątyni i wznowieniem służby Bożej w świątyni Pańskiej a potem odprawili Paschę i Przaśniki w drugim terminie 14 Ijar podanym w Prawie Wiekuistego - świętowali aż przez 2 tygodnie./

Ijar - 2Mojż.23.15-16; 5Mojż.16.9; na ten miesiąc przypada liczenie omerów, snopków jęczmiennych,  od dnia Przaśników / 16 Nisan/ przez nisan i Ijar aż do 6 Siwan do dnia Święta Szawuot / żniw pszenicznych/ , Święta Tygodni czyli Pięćdziesiątnicy. 50-ego dnia przypada Pięćdziesiątnica , która ma miejsce w miesiącu 6-7 Siwan
7 x7 = 49 dni.

dla zainteresowanych:
18 ijar - tradycja grup żydowskich: 33 dzień liczenia omerów, dzień radości, bo tego dnia na jeden dzień ustała zaraza, która uśmierciła łącznie 24 000 uczniów rabina Akiby ben Josefa
Lag ba-Omer (hebr. ל"ג בעומר, czyli lag= „trzydziesty trzeci”, Dzień Liczenia Omeru (jid. Łag Bojmer, Łegbojmer), nazywany też Świętem Uczonych. /wiki/. 
Każdego liczonego dnia omeru czyta się psalm 67;

4Mojż.1.1 - nów Ijar
1 Ijar / w nów Ijar/ w drugim roku po wyjściu Izraela z Egiptu  Bóg przemówił na pustyni Synaj w Namiocie Zgromadzeniai do Mojżesza  i nakazał , by zrobiono spis imienny  synów izraelskich całego zboru wg ich szczepów i rodów./4Mojż.26.1-51/;


Ijar - Księga Rut 2.23 - Rut przyłączyła się do służących Boaza , aby zbierać aż do zakończenia żniw jęczmiennych i pszenicznych. Mogło to trwać w miesiącu Nisan, przez cały m-c Ijar aż do 6 Siwan .
Bo Rut 1.22 - mowa tu jest o początach żniw jęczmiennych / Nisan-Pesach, Przaśniki/aż do zakończenia żniw jeczmiennych i pszenicznych.

4Mojż 10.11- 20 Ijar- drugiego roku wzniósł się obłok nad Przybytkiem.

25 Ijar Dz.Ap.1.6-11 /Łk.24.50-52; Mar.16.19-20;/ 40 dnia liczenia omerów nastąpiło wniebowstąpienie Jeszua / Jezusa, Jahszua, Immanuel/.10 dni przed 50-tnicą /Szawuot/;

Ciekawostki :
Manna zesłana została w m-cu Ijar - Miesiąc Manny? Łaski? Nasycenia?



   V.  Linki  do tematu 
o nowiu i Notatnika o kalendarzach    


    VI. Coroczne przemyślenia osobiste do Ijar     











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

odezwij się