Co tu znajdziesz?
II. Wersety w skrócie o Szmini Aceret
III. Wersety rozszerzone o Szemini Aceret
; święte uroczyste zgromadzenie i ofiara ogniowa 8-ego dnia - 3M.23.35;
; zakaz pracy 8-ego dnia- 3M.23.35; /np. w tradycji żydowskiej można gotować, nie pracuje się /
; obwołacie jako święte zgromadzenia , aby składać Bogu ofiary ogniowe / całopalne, z pokarmów, rzeźne i z płynów, każdą w swój dzień niezależnie od szbatów i innych darów, ślubowań, dobrowolnych ofiar składanych Bogu. -3M.23.37-38;
Nehemiasza 8.13-18; okoliczności: Po powrocie z niewoli babilońskiej, Kapłan i pisarz, Ezdrasz, odczytuje zgromadzonym ludziom na placu przed Bramą Wodną 1dnia 7-ego miesiąca / w nów Tiszri/ Zakon Pański, Prawo. Inni wykładali wyjaśniając Zakon/Neh.8.1-18/. Wyczytali w Zakonie o święcie Sukot i postanowili obwołać Sukot we wszystkich miastach i w Jeruzalemie.
"Wyjdźcie w góry i przynieście gałązki oliwne, gałązki sosnowe, gałązki mirtowe, gałązki, palmowe oraz z drzew liściastych , aby pobudować szałasy, jak jest napisane."-Neh.8.16; Lud wyszedł , zebrał gałęzie i pobudowali szałasy /na dachu, na podwórzach, dziedzińcach domu Bożego, na placu przy Bramie Wodnej i Efraimskiej. Nie robiono tego od czasów Jozuego, syna Nuna do tej pory /Neh.8.16-18/ i zapanowała radość i czytano nadal z Księgi Zakonu. Obchodzono Sukot przez 7 dni , 8-ego dnia /Szemini Aceret- Neh.8.18/ odbyto uroczyste zebranie zgodnie z prawem.
inne okoliczności: 24 Tiszri zgromadzili się synowie izraelscy poszcząc , odziani w wory pokutne , głowę posypali ziemią. Izraelici odłączyli się od obcoplemieńców, powstali i wyznawali swoje grzechy i przewinienia swoich ojców, oddając pokłon Bogu swojemu, błogosławili i uwielbiali Boga Neh.9.1-.37; Odnowiono Przymierze z Wiekuistym - spisano umowę, zobowiązania ksiażąt , Lewitów, kapłanów, ludu oddzielonego od obcej ludności, , że będą postępować według Zakonu Bożego i nie będą handlować w szabat /Neh.10.32/. Nałożyli na siebie finansowe zobowiązania z przeznaczeniem na służbę Bożą , , chleby pokładne i stałe ofiary całopalne, na ofiary szabatowe, w dni nowiu, w święta uroczyste i na święta ucztowania, na ofiary przebłagalne za Izraelai na wszelkie roboty w świątyni, na dostawę drewna dla utrzymania ognia na ołtarzu itd. Złożono zobowiązania w wielu innych sprawach i dziesięcinach. Rzucano losy w sprawie osiedlania się ludności na wyznaczonych terenach i w Jeruzalemie. Wprowadzono reformy.
IV. Pytania do rozważań
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
odezwij się