poniedziałek, 14 czerwca 2021

3 -ci miesiąc roku Siwan i nów- zestaw wersetów do tematu

             

                                       3 miesiąc Siwan

Mała uwaga: Wszystkie wersety w Biblii omawiające żniwa pszeniczne, Święto Szawuot inaczej Tygodni lub czas Pięćdziesiątnicy dotyczy miesiąca Ijar i  Siwan.
Żniwa jęczmienne dotyczą m-ca Nisan, Świąt Pesach i Przaśników.
Żniwa pszeniczne dotyczą Święta Szawuot / Tygodni/ . 
Szawuot jest też traktowany jako zakończenie świąt Pesach ze względu na wyliczanie omerów. /Wersety na ten temat są w Biblii/.




Według Biblii pełnia księżyca oznacza środek miesiąca tak jak pokazane jest to w kalendarzu hebrajskim.
Księżyc w nowiu otwiera początek każdego miesiąca i jest liczony jako pierwszy dzień danego miesiąca.

Co tu znajdziesz : 
I. Różne nazwy 3-ego miesiąca: Siwan
II. Święta obchodzone w Siwan: 
III. Wersety w skrócie do Siwan
IV. Wersety rozszerzone do Siwan


I. Różne nazwy 3-ego m-ca: Siwan......



Powyżej nazwy ksiąg biblinych wg nazw polskich, hebrajskich, łaciny/greki.

    daty    

 mowa o  Nisan, Adar,Siwan i Tewet;

Tewet - 10 m-c Est.2.16; Estera zostaje po raz pierwszy zabrana do króla do pałacu królewskiego w 7-ym roku jego panowania 

Est.3.7 NISAN- 12-ty rok panowania Achaszwerosza. Rzucono w obecności Hamana losu , "Pur", w miesiącu Nisan  wsprawie wyznaczenia daty / miesiąca i dnia/ . 
Wyznaczono datę na 13 dnia miesiąca Adar. Po wyznaczeniu daty Haman zapytał się o zgodę na wytępienie wszystkich ludzi we wszystkich prowincjach Persji należących do ludu żydowskiego, który oddzielał się od innych, mieli inne prawo od perskiego prawa. Haman zarzucił temu ludowi, że nie przestrzegają praw królewskich co nie było rzeczą korzystną dla króla. W zamian za akcję zagłady tego narodu Haman obiecał wnieść do skarbców królewskich 10 000 talentów srebra. Król przekazał sygnet Hamanowi , odmówił przyjęcia tej kwoty i zwrócił się do Hamana: Est.3.11:
" Tobie pozostawiam to srebro i ten lud , abyś poczynił z nim, co uznasz za dobre."
Est.3.12-15:
13 dnia Nisan /Est.3.12 - czas jednego dnia przed Pesach ! /- zwołano pisarzy i spisano rozkazy Hamana do wszystkich prowincji królestwa w imieniu króla Achaszwerosza pieczętując sygnetem, by wytracić wszystkich Żydów od dzieci, przez dorosłych mężczyzn i kobiety jednego dnia 13 Adar i zagrabić ich całe mienie/por.Est.3.13/. Odpis tego pisma miał być ustawą dla wszystkich prowincji /Est.3.14/ i ogłoszony wszystkim ludom, by były przygotowane na ten dzień.
Est.3.13-14; - napisano list Hamana , że 13 dnia, 12-ego miesiąca Adar,  miano stracic Żydów we wszystkich prowincjach.

Est.8.9-14: 
23 Siwan rozesłano list do 127 prowincji z pismem w imieniu króla, że Żydzi mają prawo gromadzic się i stanąć w obronie własnego życia. Pozabijać i wygubić tych, którzy wrogo odnosili się do Żydów w jednym dniu 13 Adar
/Est.8.12,13/. Ogłoszono wszystkim ludom, że tego dnia Żydzi będą gotowi do zemsty na swoich wrogach.

13 Adar Est.9.1,17 - tego dnia górę mieli wziąć wrogowie Żydów a stało się odwrotnie, Żydzi wzięli górę nad wrogami.

14 Adar - est.9.15 - 14 adar w Suzie Żydzi zabijają jeszcze wrogów , 300 mężczyzn/
14 adar - est.9.17,18,19; odpoczęto i ucztowano na prowincjach
13 i 14 Adar est.9.17,18,19; w Suzie Żydzi zebrali się , 15 adar odpoczęto ucztowanie
13 - est.9.17,18; 13 Adar uczta
14 - est.9.17,18,19; 14 Adar uczta
15 - est.9.18; 15 adar  uczta 
14-15 Adar - Est.9.20-32; - ustalono i zobowiązano wszystkie pokolenia do obchodzenia Purim .


II. Święta obchodzone w Siwan: 

1/ Księżyc w  nowiu Siwan.
Warto pamiętać , że każdy pierwszy dzień miesiąca oznacza nów / czyli księżyc w fazie nowiu/, uroczysty i świąteczny dzień dla ludu Bożego - po hbr.to Rosz Chodesz lub inaczej Głowa Miesiąca ;Tutaj link do nowiu : 

2/ Szabaty w Siwan;Tutaj link do szabatów:


3/ 6-7 sivan - to Święto Szawuot. 
Inne nazwy to: Pięćdziesiątnica - Pentacoste- Święto Tygodni - Święto Przekazania - Święto Zbiorów - Święto Pierwszych Owoców - Dzień Zesłania Ducha Świętego w czasie Święta Szawuot / żniw pszenicznych/, Święto Wylania Ducha Świętego, Zielone Święta żydowskie. 
mała uwaga: w niektórych tlumaczeniach Biblii zamieszczono tę nazwę jako Zielone Święta - chodzi tu wyłącznie o Zielone Święta żydowskie z tradycjami żydowskimi a nie katolickimi, bo katolicyzmu w tamtym czasie jeszcze nie było - w Dz.Ap.2/ .
link do Święta Szawuot: 


III. Zebrane wersety w skrócie do Siwan  i wydarzeń w Siwan. 

2Mojż.19.1 /1-25/= Hbr.12.18-29 ; Gal.4.26 do Hbr.12.22;
2Mojż.23.14-19
2Mojż.34.22-23;
3Mojż.23.15-22; / 
4Mojż.28.26,27-31;
5Mojż.16.9-12,16;
2Krn.15.10/9-15/; 
Księga Rut Rut.1.22; 2.23
Ks.Estery  8.9;
Ez.31.1; nów Siwan


ciekawostki iuwagi:
Nów Siwan /wtorek/ 2022 to 45 dzień omeru w 2022 r.czyli 5 dni dni przed 50-tnicą.pierwsze kwiatki winogron
2Kron.15.10 /9-15/ tradycja twierdzi ze stało sie to w nów.

   Zamieszczam tu miesiące zgodne z nazewnictwem  Biblijnym /Tanach/ niezależnie czy jest to czas sprzed potopu lub wyjścia  Izraela z Egiptu . Trzeba to mieć na uwadze rozpatrując wersety.

Warto pamiętać , że według Biblii księżycowy nów oznacza pierwszy dzień miesiąca i jest to  uroczysty i świąteczny dzień dla ludu Bożego - po hbr.to Rosz Chodesz lub inaczej Głowa Miesiąca. Inaczej mówiąc nów wyznacza pierwszy dzień każdego miesiąca.

Nów Nisan / Abib/ według Biblii jest pierwszym miesiącem roku, otwiera kolejny rok -2Mojż.12.1-2; 

Więcej o nowiu i kalendarzach tu pod linkami:


IV.  Wersety rozszerzone do Siwan o okoliczności

1.Szawuot - 50-tnica /wersety/: 

2Mojż.19.1-2nów Siwan - Izrael przybywa na pustynię Synaj.Obozowali naprzeciw Góry Synaj i Bóg przekazał jak należy przygotować się do świąt i przekazuje Prawo oraz przepisy do ich przestrzegania . Zejściu Boga na górę Synaj towarzyszą znaki ognia, trzęsienia góry, głosy trąb.

2. W Siwan nadanie na Górze Synaj Dekalogu ustnie na głos przez Boga
   Bóg przekazuje Dekalog  głosem: 2Mojż.20.1-17; 24.12-18;/5Mojż.5.1-21/


Wyznaczenie Szawuot na m-c Siwan.:
2Mojż.23.14-19- nakaz 3 świąt pielgrzymich: Przaśniki, Szawuot i Sukkot
2Mojż.34.22-23; - nakaz obchodzenia Przaśników/34.18-21/,Szawuot /Święto  Tygodni- 34.22-23/, Sukkot /Święto Zbioru-34.22-23/;
3Mojż.23.15-22; / 
4Mojż.28.26,27-31;
5Mojż.16.9-12;
Dzieje Apostolskie 2.1;/13-41/;

Księga Rut Rut.1.22; 2.23 - opis czasu żniw od jęczmiennych do pszenicznych - czas od Nisan, ijar do Siwan czyli czas od Pesach-Przaśniki do Szawuot.


Ks.Estery  8.9;- 23 dnia miesiąca Siwan przywołano sekretarzy królewskich i rozpisano zarządzeniena w sprawie Żydów na polecenie Mordochaja list do 27 prowincji . Napisano, że król zezwolił Żydom bronić swego życia a wrogo odnoszących się do Żydów będą mogli wygubić.

Ks.Ezechiela 31.1nów Siwan - do Ezechiela dochodzi Słowo od Wszechmocnego na temat wielkości i do czego prowadzi pycha . Mowa jest o faraonie i egipskim ludzie.

      
Święto Szawuot występuje w miesiącu Siwan i wszystkie wersety opisujące Szawuot w różnych miejscach w Biblii  też należy traktować jako część miesiąca Siwan.


Do Dziejów Apostolskich 2:

Dz.Apostolskie 1 - Syn Boży po zmartwychwstaniu ukazuje się apostołom i uczniom /Jan.20.19;  Jana 21.1-25;  Mat.28.1-20; Mar.16.1-18; Łk.24.1-49/; 
;Tomaszowi /Jana 20.26-29 /;
;Marii Magdalenie /Ew.Jana 20.11-18-29; Mar.16.9-11/; 
 Potem Syn Boży zostaje wzięty w górę do nieba - Dz.Ap.1.1-11;Mar.16.19-20; Łuk. 24.50-53;
Wybór 12-ego apostoła Macieja drogą rzuconego losu. Nadchodzi Pięćdziesiątnica. / takie słowo "Pięćdziesiątnica" użyte jest w oryginale, interlinearnym tłumaczeniu, w innych tłumaczeniach określono w Biblii te święta jako Zielone Święta - chodzi o Zielone Święta żydowskie z tradycjami żydowskimi a nie katolickimi , bo katolicyzmu w tamtym czasie jeszcze nie było /;

Dzieje Apostolskie 2.1-13 - w czas Pięćdziesiątnicy w Jerozolimie w czasie Święta Szawuot zostaje wylany Duch Święty na zebranych obecnych świętujących i napełnieni zostali wszyscy obecni tym Duchem Świętym , zaczęli mówić innymi językami / Dz.Ap.2.4 /, Apostoł Piotr mówi o Mesjaszu Synu Bożym  / Dz.Ap.2.14-40/  i tego dnia ochrzczono około 3000 dusz /Dz.Ap.2.41/; 

List do Hebrajczyków 12.18-29; - wspominanie i porównanie opisu wydarzeń z 2Mojż.19.1-25 - czas nadania Dekalogu i Praw Boga gdzie Izrael był zgromadzony u podnóża góry Syjon, 5Mojż.4.11-14; 5.23-33; Bóg wstrząsnal wtedy górą a teraz wstrząśnie całym niebem i ziemią.

Gal.4.26 do Hbr.12.18 - 29;

Święto związane z zawarciem Przymierza między Bogiem a człowiekiem.

Pesach/Przaśniki  - to czas wcześniejszych żniw jęczmienia.
Szawuot -to czas żniw pszenicy. 

Wersety do  5 pierwszych Ksiąg Biblijnych czyli do 5 ksiąg Mojżeszowych:

Okoliczności przekazania Dekalogu - Święto Nadania Tory:
2 Ksiega Mojżeszowa = Ks.Wyjścia = Exodus = Szemot /imiona/
2Mojż.3.1-18.  Bóg powołuje Mojżesza , by wyprowadził z niewoli Egiptu  udręczony lud izraelski wraz z innym ludem szukającym pomocy. Do pomocy daje Aarona. Po 9 plagach przygotowuje się lud izraelski do wyjścia z Egiptu w czas pierwszej Paschy i Przaśników tuż po 10 pladze pierworodnych.
Bóg prowadzi po pustyni swój lud w obłoku i słupie ognia. Przeprowadza przez Morze Czerwone /Trzcinowe/ ; Pojawia sie manna , woda wytryska ze skały.
 Jozue wygrywa wojnę z Amalekitami. Mojżesz nazywa Boga : Pan Sztandarem moim. Jetro przybywa do Mojżesza z córką swoją Syporą a żoną Mojżesza i 2 wnukami, synami Mojżesza. Mojżesz powołuje sędziów i usprawnia rozwiązywanie problemów ludzi.
2Mojż.19.1-6; -Izrael jest na pustyni Synaj i obozuje naprzeciw góry . Mojżesz wstępuje na górę do Boga. Bóg przekazuje Słowa kto będzie szczególną Jego własnością pośród wszystkich narodów., kto bedzie krolestwem kapłańskim i narodem świętym. Warunek jest prosty:pilne sluchanie Boga i przestrzeganie Przymierza.  
2Mojż.19.7-8 - Mojżesz  przekazuje te słowa starszym ludu i zobowiązują się wszystko czynić , co Bóg rozkazał.
2Mojż.19.9-11 - Bóg zwraca się do Mojżesza, że przybędzie do niego w gęstym obłoku i będzie przemawiał tak , by cały lud słyszał  rozmowę Boga  z Mojżeszem i aby  uwierzono Mojżeszowi na zawsze.
Bóg nakazuje przez Mojżesza przekazać ludowi , by przygotowali się na święto w dwa dni i wyprali swoje szaty /2Mojż.19.10,14/. A Bóg trzeciego dnia zstąpi na oczach całego ludu na górę Synaj.

2Mojż.19.12-13 - Bóg nakazuje zakreślić  granicę dokoła góry i  zakazuje ludowi i zwierzętom wstępowania na górę i dotykania się jej podnóża pod groźbą utraty życia. Mają wstąpić na górę po usłyszeniu rogu baraniego.
2Mojż.19.14-15  - Mojżesz zstępuje z góry Synaj, przekazał ludowi wiadomość o przygotowaniu się w dwa dni / wyprać szaty i nie dotykać kobiet/ do święta na trzeci dzień.
2Mojż.19.16-19-25;  3-ciego dnia pojawiają się grzmoty i błyskawice, gęsty obłok nad górą, głos trąby rozbrzmiewa coraz głośniej, cała góra dymi, Bóg zstępuje na nią w ogniu, góra bardzo trzęsie się i lud słyszy rozmowę Boga z Mojżeszem jak bylo zapowiedziane.
2Mojż.19.20-25; Bóg wzywa Mojżesza na szczyt góry. Trzykrotnie Bóg ostrzega , by lud i kapłani nie napierali na Niego, nie wstępowali na górę , by go zobaczyć, inaczej zostaną pobici. Kapłanom nakazuje oczyścić się /2Mojż.19.22/. Mojżesz przekazuje te wiadomości ludowi. Wie, że ma potem wstąpić z Aaronem na górę do Boga.

Bóg przekazuje słowami: 
2Mojż.20.1-17; - Dekalog, 10 Oświadczeń / "10 Przykazań"/
2Mojż.20.18-21; - lud zląkł się  Boga i nie chcieli, by Bóg bezpośrednio do nich mówił tylko przez Mojżesza. 

Bóg Wiekuisty przekazuje przez Mojżesza przepisy:
 2Mojż.20.22-26   - dotyczące budowy ołtarza
 2Mojż.21.1-23.19 - dotyczące niewolników,  gwałtu, odpowiedzialności właściciela, odszkodowań,  moralności i religijności, przepisy dotyczące sprawiedliwości i prawości, szabatu i Roku szabatowego, trzech świąt / Pesach/Przaśniki - Szawuot i Sukkot /2Mojz.23.14-19/  

2Mojż.23.14-19; - Bóg wymaga, nakazuje, świętowania na Jego cześć przed Jego Świętym obliczem w 3 pielgrzymie święta:
1-Pesach/Przaśnik, 2/ Święta Żniw /Szawuot/, 3/ Święta Zbiorów /Sukkot/

2Mojż.23.20-33  - Bóg posyła  dla Mojżesza Anioła jako przewodnika, w którym Jest imię Boga Wszechmocnego. Wymaga od Mojżesza absolutnego posłuszeństwa Aniołowi Pańskiemu a, pilnego słuchania głosu i wykonywania poleceń Najwyzszego , bo wtedy Bóg stanie sie nieprzyjacielem dla nieprzyjaciół Mojżesza i przeciwnikiem dla jego przeciwników /2Mojż.23.21-22/;  
Bóg  ostrzega lud przed zwiedzeniem do balwochwalstwa wśród obcych narodów /2Mojż.23.24,32-33/, bo stanie się  to sidłem dla Izraela.
Bóg za wierność ludu obiecuje błogosławieństwa w chlebie i wodzie, potomstwie, oddali choroby, wypędzi wrogów i powiększy granice ziemi.
2Mojż.24.1-8-  Mojżesz przekazuje wszystkie słowa od Najwyższego, spisuje te słowa / 24.4/, buduje ołtarz u stóp góry  i postawił 12 pomników dla 12 plemion izraelskich, mlodzieńcy złożyli ofiarę pojednania dla Boga . Połowę przelanej krwi Mojżesz wylał na oltarz - głożno odczytał ludowi Księgę Przymierza i lud potwierdził, że wszystko uczynią i będą Bogu posłuszni.
2Mojż.24.9-18-  Mojżesz, Aaron, , Nadab i Abihu, 70-ciu ze starszych Izraela wstępują na górę , oglądali Boga , nikt nie zginał, potem jedli i pili.
Na wezwanie Boga Mojżesz wstepuje na Górę Bożą i tam zamieszkała chwała Boża na Górze Synaj przez 6 dni - chwała wyglądała w oczach synów izraelskich wyglądała jak ogień trawiący na szczycie góry / 2M.24.16-17/;
Tam na górze Mojżesz był 40 dni i 40 nocy. 
2Mojż.25.1-31.12 - Bóg przekazuje Mojzeszowi szczegółowy plan wykonania Przybytku i organizacji prac oraz służby kapłanów.
2Mojż.31.13-18- Bóg nakazuje przestrzegać Szabatu jako wieczne przymierze , bo jest znakiem miedzy Bogiem a ludem Bożym. 
2Mojz.31.18- Bog Przekazuje Mojżeszowi 2 kamienne tablice Świadectwa zapisane palcem Bożym.

2Mojż.32.1-6  - w obozie w tym czasie sprzeniewierzono się i za zgodą Aarona zrobiono zlotego cielca ze złotej biżuterii jako nowe bóstwo ludu izraelskiego, bóstwa, które obwołał tymi, ktorzy wyprowadzili lud Izraela z Egiptu.  Aaron osobiście zrobił ołtarz przed złotym cielcem i kazał obwołać z tej okazji święto , złożono ofiary całopalne i pojednania , jedli i pili, bawili się. 
2Mojż.32.7-19;  Mojżesz widząc co się stało w obozie rozbija pod górą tablice Przymierza zapisane z obu stron palcem Bożym / 32.15-19/; 
2M.32.20- Mojżesz niszczy cielca , spalił w ogniu, starł na proch , wsypal do wody i kazał wypić synom izraelskim.
2M.32.21-33 Bóg zsyła karę na lud za uczynienie zlotego cielca i padło tego dnia ok.3000 mężow z powodu bałwochwalstwa. Kto zgrzeszyl tego dnia ten został wymazany z Księgi Żywota.
2Mojż.33.1-23 - Bóg rozmawia twarzą w twarz z Mojżeszem w Namiocie Zgromadzenia i pokazuje Mojżeszowi swoją chwałę.
2Mojż.34.1-9 /5Mojż.10.1-5/ Bóg nakazuje Mojżeszowi wyciosać 2 tablice kamienne i sam Bóg wypisze na nich słowa, które były na poprzednich potłuczonych przez Mojzesza  tablicach.
2Mojż.34.10-17 - /2Mojż.23.14-19; 5M.7.1-5; 16.1-7/ - Bóg odnawia przymierze obiecując czynic cuda , zaleca przestrzegać nakazów i nie zawierania przymierza z mieszkańscami ziemi, z bałwochwalcami i zabrania zawierania małżenstw z kobietami innych narodów.
2Mojż.34.18-26 Bóg nakazuje obchodzić  święta: Przaśnikow w Abib, Święto Tygodni /Szawuot/ - jako pierwociny żniwa pszenicznego, oraz Święto Zbiorów /Sukkot/ na przełomie roku.
2Mojż.34.27-35 - Bóg nakazuje wszystkie słowa spisać  na podstawie których zawarł przymierze z Mojżeszem i Izraelem.  Mojżesz zstępuje z góry mając z sobą tablice przymierza. Promieniująca twarz u Mojżesza była zawsze po spotkaniu z Bogiem i przekazywał wszystko ludowi co mu Bog nakazał. Zakrywał ją zasłoną do czasu kiedy stawał znowu przed Bogiem.
2Mojż.35.1-40.38- Mojżesz przekazuje zgromadzeniu nakaz szabatu i całkowitego odpoczynku w szabat oraz zakazie rozpalania ognia w tym czasie.
Zebrano dar ofiarny na wzniesienie Przybytku. Powołany zostaje Besalel i Oholiab do wykonania wszelkiej pracy potrzebnej do służby w świątyni. Wszystko wykonano według podanego planu Stwórcy.
3 Ks.Mojżeszowa = Ks.Kapłańska = Leviticus = Wajikra /zawołał, wezwawszy /
3Mojż.1.1-10.20  Bóg przekazuje Mojżeszowi przepisy ofiarnicze; Aaron i synowie zostają wyświęceni na kapłanów i dwóch  z nich ginie, Nadab i Abihu. Bóg zakazuje Aaronowi żałoby po synach , przekazuje na czym polegają ich obowiązki.
3Mojż.11 / 5Mojż.14.3-21/ - Nauka o zwierzętach czystych i nieczystych.
3Mojż.12.1-  o oczyszczeniu polożnicy, trądzie /caraat/ , wyciekach zanieczyszczających, Dniu Pojednania, miejscu ofiar, zakazie spożywania krwi, zakazie czynow niemoralnych, o przepisach dotyczących świętości i sprawiedliwości /3Mojż.19/; Kara za nieposluszeństwo /3Mojż.20/ , świętość kapłanów i ofiar / 3Mojż.21.1-22.33/;

 3Mojż.23.15-17-22;/4Mojż.28,16;29,40/ Przepisy dotyczące świąt:
-Szabat - 3Mojż.23.1-3;2Mojż.20.8-10;23.12; 31.15;34.21;35.2;5Mojż.5.12-14; 
- Pascha, Przaśniki - 3Mojż.23.4-16 /2Mojż.12.1-20;23.15;34.18;5Mojż.16.1-8;
- liczenie omerów do Szawuot /23.15-17-22/ ; 
- Dzień Trąbienia /Jom Terua - 23.23-25/
- Dzień Pojednania /Jom Kippur/ - 3Mojż.23.26-32;
-Sukkot - 3Mojż.23.33-44;

3Mojż.24.1-27.34-  przepisy o lampach na swiecznikach, chlebach pokładnych, Karach za bluźnierstwo, zabójstwo i skaleczenie,o Roku Szabatowym dla ziemi i Jubileuszowym Szabacie dla ziemi, o błogosławieństwach za posłuszeństwo i karach za nieposłuszeństwo, o wypelnieniach ślubów i oplaty za wykup.
4 Księga Mojżeszowa = Ks.Liczb = Numeri = Bemidbar /na pustyni/
4Mojż.4:
4Mojz.4.1- 6.21;  spis ludnosci, Lewici- obowiązki, o nieczystych.
4Mojż.6.22-27;  - błogosławienstwo kapłańskie;
4Mojż.7.1-dary ofiarne wodzów, lampy świecznika, lewici, dodatkowe przepisy do Paschy, oblog nad Przybytkiem ,srebrne traby, szemranie ludu, wywiadowcy , bunt Koracha, woda oczyszczenia, woda ze skały w Meriba, jadowite weże, Balak i Bileam, spis ludu w Moabie, córki Selofchada i poszerzenie praw.
4Mojż.28.1-8 - codzienne ofiary
4Mojż.28.26;28.27-31; - Święto Tygodni nazwane w Torze wg tłum.Izaaka Cylkowa  jako  Święto Pierwocin.
4Mojż.28.16-29.39;-przepisy dotyczące konkretnych świąt /; ofiary , do których zobowiazał Bóg przez Mojżesza Izrael na ten czas /.

4Mojż.30.1; Mojżesz przekazał wszelkie przepisy dotyczace ofiar w szabaty, nowia i święta. / z 4Mojż.28.1-30.1/;
4Mojż.28.9-15 - ofiary w szabat i w nów
4Mojz.28.16-25 - o ofiarach w Paschę i Przaśniki 
4Mojż.28.26-31;- o ofiarach w określone święta /Święto
Tygodni /-2Mojż.23.16;34.22; 5Mojż.16.9-12;
4Mojż.29.12-39 - Sukkot
4Mojż.30.1-36.13- przepisy o ślubach, podział zdobyczy, etapy wędrówki Izraela, miasta Lewitow, miasta schronienia, przepisy świadków i okupu , przepisy dziedzictwa kobiet zamężnych.

5 Księga Mojżeszowa=Ks.Powtórzonego Prawa=Deuteronomium Dewarim/słowa/
5Mojż.5.1-22;  - DEKALOG -  /2Mojż.20.1-17/;
Trzy główne Święta:
5Mojż.16.1-8-9,16  - Pascha w miesiącu Kłosów/ Nisan/ i Przaśniki
5Mojż.16.9-12,16; -  liczenie omerów od Przaśnikow do Szawuot 
5Mojż.16.13 - 17- Sukkot, Święto Namiotów

......

....


Estery 3.7; 8.9;
Ezechiela 31.1 - nów Siwan


Link do uzupełniających wersetów  świąt ogólnie i uroczystości : 




Żniwa pszeniczne dotyczą miesiąca Siwan i święta Tygodni /Szawuot/;

4Mojż.28,9-15 - w każdy pierwszy dzień każdego miesiąca [ w nów każdego miesiąca]i w szabat ma zostać złożona ofiara całopalna, z pokarmów i z płynów w zwiększonej  ilości w stosunku do zwykłego dnia. Podobnie w szabaty danego miesiąca.To dowód na wyróżnienie tych dni w miesiącu .


////

Post w innych  miesiącach:
4 miesiąc: 17 dzień - post
 5 miesiąc: 9Aw - post
 
 
c.d.n.


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

odezwij się