Wersety ogólnie o uroczystych dniach pańskich i świętach / moadim/.
Co robisz w czasie kiedy Bóg wzywa Cię na swoje uroczyste dni?Czy wiesz jakie to dni?
1Kronik 23.30-31;
2Krn.2.3-4; 8.13; 31.3;
Neh.10.32-34;
Ezdr.3.5 /3.1-7/;
Psalm 81.4-6; Psalm 104.19/1Mojż.1.14/;
Izaj.1.10-14; 1.15-20; 30.29; 33.20;
Ezech.36.38; 44.24; 45.17; 46.1,3,6,9,11,12n.
Ozeasza 2.11,13; 9.5 ; 12.7,9;
Amosa 5.21; 8.4-5,10;Nah.1.15 / Nah.2.1/; Zach.8.19;
Kol.2.16;
4 Księga Mojżeszowa = Ks.Liczb = Numeri = Bemidbar /na pustyni/
4 Ks.Mojż.10.10- ogólnie o uroczystych świętach i nowiach, by dąć w te dni w trąby, szofary/;
4 Ks.Mojżeszowa 15.3-13,14-16,29-31/17-31/: ofiary w szczególne święta w ziemi obiecanej oraz jednakowe przepisy dla izraelitów i cudzoziemców przebywających na stałe wśród izraela. Cudzoziemców i tubylców obowiązywało to same prawo. Jeśli tubylec zechciał mógł złożyć ofiarę. Za łamanie przepisów spotykała kara izraelitów jak i cudzoziemców.
1Królewska 8.65 - uroczystość poświęcenia świątyni /Przybytku/, która była jeszcze w budowie. Salomon kończy budowę Przybytku Pańskiego i ukazał się Bóg Salomonowi potwierdzając poświęcenie Przybytku. /1Krl.9.1-3/
1 Ks.Kronik 23.31 -/ogólnie o świętach wszelkich /Lewici według postanowienia Dawida mieli pomagać synom Aaronowym w służbie dla światyni /1Kron.23.25-32/ pomagając również przy składaniu całopaleń w szabaty i w dni nowia , i we wszelkie święta .
1 Księga Kronik 23.30-31; okoliczności: Dawid grzeszy przeciwko Bogu spisem ludności-1Krn.21.1-27; Bóg przez jasnowidza Gada przedłożył Dawidowi 3 kary do wyboru: a/ 3 miesiące głodu; b/ 3 miesiące tułaczki przed wrogami i śmierć; c/3 dni miecza Pana nad Dawidem w postaci zarazy w kraju. 1Krn.21.13-14 Dawid wybiera zarazę - padło 70tys.mężow. Na klepisku Ornana Dawid buduje ołtarz dla Boga na polecenie Anioła Pańskiego. Dawid ustanawia Salomona królem nad Izraelem /1Krn.23.1/. Lewici według postanowienia Dawida mieli pomagać synom Aaronowym w służbie dla świątyni , opiekując się synami Aaronowymi i ich braćmi /1Kron.23.25-32/ pomagając również przy składaniu całopaleń w szabaty i w dni nowia , i we wszelkie święta /1Krn.23.31/.
2 Kronik 2.3-4 Salomon układa się z Churamem z Tyru w sprawie dostarczenia drzewo cedrowego, cyprysowego i sandałowego/2Krn.2.7/ na budowę wielkiej i wspaniałej świątyni imieniu Boga Izraela, by składać wszelkie ofiary w szabaty, nowia i święta Pańskie. Prosi o mądrego artystę /2Krn.2.6/biegłego w pracach nad metalem, w drewnie, kamieniu i i w materiałach i snycerstwie. Otrzymuje do pomocy Churam-Abiego /2Krn.2.12/.Opis również w 1Krl.5.1-18;7.13-14.
2 Księga Kronik 8.13; - Salomon /2Krn.1.1-10/buduje światynię i swój pałac w ciągu 20 lat.Odbudował potem miasta. /2Krn.8.11/Córkę faraona, swoją żonę, przeniósł z miasta Dawida do pałacu zbudowanego dla niej, jako że nie powinna mieszkać w miejscach świętych z powodu obecności Skrzyni Pańskiej.
Po poświęceniu świątyni Salomon składał ofiary całopalne Bogu na ołtarzu Pańskim zbudowanym przed przedsionkiem zgodnie z wymogami każdego dnia na szabaty, nowia, oraz w 3 święta pielgrzymie : Przaśniki, w Święta Tygodni/Szawuot/ i Sukkot / Święto Szałasów-50-tnica/.Potem przybywa do Salomona królowa Saby./2Krn.9/
2 Księga Kronik 31,3; - Hiskiasz posyła posłów do Efraimitów i Manassesytów, by przyszli do świątyni w Jeruzalemie odprawić Paschę i Przaśniki dla Najwyższego w drugim terminie według Zakonu w dniu 14 drugiego miesiąca czyli 14 Ijar. Radowali się tym świętem przez 2 tygodnie zamiast tydzień. Lud został pobłogosławiony przez kapłanów i Lewitów, wrócili do domów niszcząc po drodze bałwochwalcze miejsca. /2Kronik 30.1-27/; Król Hiskiasz wyznaczył również ze swojego majątku swój udział w ofiarach calopalnych : w szabaty, na nowia i uroczyste święta według przepisów w Prawie Pańskim, w Torze. / 2Krn.31.3- 4Mojż.28.1-29.39/;
Księga Nehemiasza 10.32-34; - zakaz handlu w szabat i zabezpieczenie się we wszystko co potrzebne jest do przestrzegania szabatu, nowia i obchodzenia świąt uroczystych oraz na święta ucztowania.
okoliczności: Kapłan i pisarz, Ezdrasz, odczytuje zgromadzonym ludziom na placu przed Bramą Wodną 1dnia 7-ego miesiąca / w nów Tiszri/ Zakon Pański, Prawo. Inni wykładali wyjaśniając Zakon/Neh.8.1-18/. Wyczytali w Zakonie o święcie Sukot i postanowili obwołać Sukot we wszystkich miastach i w Jeruzalemie.
"Wyjdźcie w góry i przynieście gałązki oliwne, gałązki sosnowe, gałązki mirtowe, gałązki, palmowe oraz z drzew liściastych , aby pobudować szałasy, jak jest napisane."-Neh.8.16; Lud wyszedł , zebrał gałęzie i pobudowali szałasy /na dachu, na podwórzach, dziedzińcach domu Bożego, na placu przy Bramie Wodnej i Efraimskiej. Nie robiono tego od czasów Jozuego, syna Nuna do tej pory /Neh.8.16-18/ i zapanowała radość i czytano nadal z Księgi Zakonu.
24 Tiszri zgromadzili się synowie izraelscy poszcząc , odziani w wory pokutne , głowę posypali ziemią. Izraelici odłączyli się od obcoplemieńców, powstali i wyznawali swoje grzechy i przewinienia swoich ojców, oddając pokłon Bogu swojemu, błogosławili i uwielbiali Boga Neh.9.1-.37; Odnowiono Przymierze z Wiekuistym - spisano umowę, zobowiązania ksiażąt , Lewitów, kapłanów, ludu oddzielonego od obcej ludności, , że będą postępować według Zakonu Bożego i nie będą handlować w szabat /Neh.10.32/. Nałożyli na siebie finansowe zobowiązania z przeznaczeniem na służbę Bożą , , chleby pokładne i stałe ofiary całopalne, na ofiary szabatowe, w dni nowiu, w święta uroczyste i na święta ucztowania, na ofiary przebłagalne za Izraelai na wszelkie roboty w świątyni, na dostawę drewna dla utrzymania ognia na ołtarzu itd. Złożono zobowiązania w wielu innych sprawach i dziesięcinach. Rzucano losy w sprawie osiedlania się ludności na wyznaczonych terenach i w Jeruzalemie. Wprowadzono reformy.
Ks.Ezdrasza 3.5/3.1-7/ - powrót do obchodzenia święta Sukot , szabatu, nowia księżyca i innych uroczystych świąt poświęconych Bogu Wszechmocnemu.
Cyrus, król Persji - Jeńcy Judei uprowadzeni przez Nebukadnezara wracają do Jerozolimy i Judei. Odbudowany zostaje ołtarz Boga Izraela i przywracają Zakon Boga nadany ludziom przez Mojżesza , rozpoczęcie obchodzenia uroczystych świąt.
Psalm 81.4-6 - o dęciu w trąby, szofar, w dni uroczyste i święta.
Psalm 104.19/1Mojż.1.14/;
Izajasza 1.10-14- słowa Boga Izraela wypowiedziane jak do Izraela jakby byli książętami Sodomy i ludem Gomory. Mowa jest o nowiach, szabatach, uroczystych zebraniach i świętach, uroczystościach , które obrzydły Bogu z powodu złych i niesprawiedliwych ich uczynków, przemocy, krwi na rękach/Iz.1.15-20/.
Izaj.1.15-20; Izajasz przekazuje, że Bóg nie może patrzeć na wyciągnięte ręce ludu i choćby pomnożyli modlitwy nie wysłucha ich. Woła do nich, by przestali źle czybić i ostrzega.
Ks.Izajasza 30.29; - Czas nadchodzącej łaski, sądu nad Asyrią i czas śpiewu jak w uroczyste święta.
Ks.Izajasza 33.20; - Syjon,miasto uroczystych świąt.
Ez.36.38; - Ezechiela.36.38 ; Ezechiel prorokuje o górach i do gór,ziemi izraelskich, o tym, że lud izraelski otrzyma do swego wnętrza Ducha Bożego i będą postępować według Jego przykazań, według Jego świętych praw . Będą błogosławieni i rozmnożeni. Odbuduje to , co zburzone. Prorok przyrównuje ilość trzód ludzkich w zrujnowanych miastach do trzody i owiec będących w Jerozolimie w święta Świętego Boga. Potem prorokuje do kości /Ez.37/ i zapowiada połączenie Izraela i Judy.
Ks.Ezechiela 44.24; - Bóg mówi o tym , że wszystkie święta będą przestrzegane według wskazań i przepisów Wiekuistego.
Ks.Ezechiela 45.17; - troska książąt w świątyni przyszłości o składanie całopaleń ofiar z płynów i pokarmów w dni szabatu, dni nowia , dni świąteczne i uroczyste.
Ez.46.1,3,6,9,11,12n.- świątynia przyszłości w widzeniu od Boga przekazanym przez Ezechiela:przepisy dotyczące świąt, dni uroczystych i ofiar w czasie dni szabatu i nowiu .
Ozeasza 2.11,13; 12.9; - ogólnie jako święta Pana;
Ozeasza 9.5 - Co uczynicie w uroczysty i w dzień święta Pana ?
Amosa 5.21; do niewiernego, nierządnego, bałwochwalczego ludu izraelskiego prorok Amos mówi słowa od Boga Wszechmocnego o Jego nienawiści i pogardzie do świąt oraz uroczystości świątecznych ludu izraelskiego i ma ku temu powód;
"Szukajcie dobrego, a nie złego, abyście żyli i aby Pan, Bóg Zastępów był z wami tak, jak mówicie."/Amos 5.14/;
Amosa 8.4-5,10; - widzenie Boga Wszechmogącego przekazane przez Amosa ludziom - widzenie kosza dojrzałych owoców jako symbol ludu dojrzałego do zagłady przez swoją nieuczciwość, chciwość, swój grzech. /Amosa 8.1-3/; Werset opisuje, że nów i szabat stał się przeszkodą dla kupców i handlarzy. Widzą nów i szabat jako czas strat w zyskach dla siebie. /Izaj.8.1-14/; Bóg ostrzega , że zamieni wszystkie święta [ nów i szabat to też święto]w żałobę, ześle głód słuchania słów Boga, tułaczkę, upadek nieodwracalny. Wizja sądu Boga, przesianie ludu, miecz i odmianę /Am.9/.
Nah.1.15/Nah.2.1/-wieść o upadku Niniwy,pokoju," obchodź swoje święta Judo";
Zach.8.19; - post zamieniony w wesele i radość, w radosne święta na Słowo Pana Zastępów;
List do Kolosan 2.16; - o osądzaniu , by nie osądzać z powodu pokarmu, napoju, nowia, szabatu i świąt;
liczenie omerów / snopków/
3 Święta Pielgrzymie to : Pesach-Przaśniki, Szawuot, Sukot :
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
odezwij się