czwartek, 27 października 2022

DRZEWA BIBLIJNE

Pierwsze drzewa opisane w Biblii, w Torze, w Pierwszych 5 księgach Starego Przymierza /Testamentu/.

1Mojż.1.11-12;2.9; - i stało się na Słowo Boga Stwórcy, by ziemia zrodziła *drzewo urodzajne /w innych tłumaczeniach: drzewo owocowe/ , drzewo przynoszące owoc z nasieniem w nim. I drzewa rosną do dziś. Bóg widział, że to było dobre. I tak upłynął dzień trzeci. Drzewa były miłe z wyglądu i miały smaczne owoce.

1Mojż.2.1-4 -w szóstym dniu, 3 dni po utworzeniu drzew, zakończył Bóg swe dzieło tworzenia świata i odpoczął dnia 7-ego i 7-y dzień uczynił świętym./patrz:Szabat 1Mojż.20.8-11;/ 2Mojż./Exodus/ 20.11 - " Gdyż w sześciu dniach uczynił Bóg niebo i ziemię ...a 7-ego dnia odpoczął. Dlatego Bóg Stwórca pobłogosławił dzień Szabatu / odpoczynku/i poświęcił go/ uznał go świętym- 1000-latka;2Mojż.31.13-17/.
Bóg jest dla nas wzorem pracy i odpoczynku. Sześć dni pracy i odpoczynku dzień. Trzeba pamiętać, że przy stwarzaniu 7-y dzień nie był ani sobotą ani niedzielą kalendarzową. Nie było wtedy żadnej instytucji kościelnej np.katolicyzmu , protestantyzmu czy judaizmu. Kalendarze ludzkie nie istniały wtedy.
Myśl 1.
ziemia zrodziła drzewa na rozkaz  Słowa Bożego . Drzewa do dziś są świadectwem stwarzania ich 3-ego dnia przez Stwórcę. 

Pytania: 

* Kto pierwszy zasadził  ogród w Eden? - 1Mojż.2.8;
Bóg Stwórca
 * Jakie 2 drzewa rosły w centrum ogrodu ?-1Mojż.2.9;
a/ *drzewo życia          b/ *drzewo poznania dobra i zła
* Kogo Stwórca umieścił w ogrodzie, by ogród był uprawiany i doglądany? - 1Mojż.2.15; Adama.
* Z którego drzewa nie wolno było Adamowi jeść i dlaczego? -1Mojż.2.17;
...z *drzewa poznania dobra i zła nie wolno jeść Adamowi , bo umrze.
* Z jakich drzew wolno było Adamowi jeść do woli ile chciał? -1Mojż.2.16;
Adam mógł jeść z *każdego drzewa ogrodu do woli.
* W jaki sposób był nawadniany ogród ? - 1Mojż.2.10-14;
... wodą z rzeki, która wypływała z  Edenu i stamtąd dzieliła się na 4 główne rzeki: 
1/ Piszon - okrążała całą ziemię Chawila / ziemia wybornego złota, bdellium i kamień onyksowy.
2/Gichon - okrąża całą ziemię Kusz.
3/Chiddekel - płynie na wschód ku Asyrii.
4/ Eufrat

1Mojż.2.18-25 Potem Adam otrzymuje od Stwórcy odpowiednią pomoc, bo niedobrze gdy człowiek jest sam. Najpierw Stwórca tworzy, kształtuje zwierzęta, przyprowadza do Adama a Adam nadaje im nazwę.
Potem Bóg tworzy kobietę z cząstki Adama /1Mojż.2.21-22/. Adam był ukształtowany z prochu ziemi /1Mojż.2.7/, zwierzęta z ziemi/2Mojż.2.19/. 

*DRZEWO  POZNANIA  DOBRA  I  ZŁA 
1Mojż.3 - historia toczy się wokół zakazanego drzewa i kończy się wygnaniem Adama i Ewy z ogrodu Eden, pełnego *drzew i zwierząt. c.d.n.

Wrota, drzwi najprawdopodobniej wykonane z drewna - to historia bratobójstwa , Kain zabija Abla. Bóg zwraca się do Kaina: 1Mojż.4.7 -" ...jeżeli zaś nie będziesz dobrze postępował, grzech leży u wrót /drzwi/ i czyha na ciebie, a przecież ty masz nad nim panować."

Zawody synów Kaina 1Mojż.4.20-22 związane z drewnem?
Jabal - zmatki Ady - mieszkający w namiotach i przy trzodach. Budowa namiotu czy to z gałęzi czy materiału, wymaga też drewnianych podpór , elementów drobniejszych i hodowla, wypas owiec to choćby laska drewniana, kije, gałęzie, ogrodzenia drewniane jeśli wymagała tego sytuacja ..
Jubal- od niego pochodzą wszyscy grający na cytrze i flecie. Instrumenty zapewne robione były z drewna.
Tubal-Kain - z matki Sylli - kowal sporządzający wszelkie narzędzia z brązu i z żelaza. Ciekawe czy łączył metal z drewnem?


Wniosek : Drzewo, drzewa, drewno , przedmioty z drewna, towarzyszą nam na co dzień w życiu do dziś. Drzewo nie tylko karmi, nie tylko daje cień,  ale ułatwia żyć. Rozejrzyj się wokół. Czy jest dziś zawód , w którym nie wykorzystuje się drewna jeśli nie do produkcji to w miejscu pracy ? /papier, biurko,  przedmioty, narzędzia, niegdyś mosty drewniane i domy , okna, drzwi, wyposażenie mieszkań, dziś również domy i mniejsze mosty itd wyciągi roślinne z drewna, buty, leki, zioła, antyseptyki, środki na insekty, niegdyś wozy z drewnianymi kołami, auta z drewna, pociągi z drewna, łodzie, konstrukcje drewniane do walki... w każdej epoce towarzyszy człowiekowi drzewo i drewno. Dar od Boga. Niezastąpiony niczym innym.

ARKA
1Mojż.6.5-13 ; Bóg podejmuje decyzję:
 " rzekł do Noego: "postanowiłem położyć kres istnieniu wszystkich ludzi, bo ziemia jest pełna wykroczeń przeciw Mnie."

1Mojż.6.14 - 16; Bóg do Noego : "... zbuduj sobie arkę z *drzewa żywicznego, uczyń w arce przegrody i powlecz ją smołą wewnątrz i zewnątrz." Bóg podaje detale Arki z drewna.




Ostatnie drzewa opisane w Biblii.

Objawienie 22.1-3;


Sukot 
w 1-szym dniu sporządzanie lulawu i weselić się przed Panem przez 7 dni: 3M.23.40:
; owoc ze szlachetnych drzew
; gałązki palmowe,
; gałązki z drzew rozłożystych
; gałązki wierzby znad potoku

https://ezdraszki2.blogspot.com/search/label/etrog-mirt-palma%20daktylowa-wierzba%20strumykowa

http://citruspages.free.fr/citrons.php#corsican

https://hort.purdue.edu/newcrop/morton/citron.html

Ciekawostka:  /1Krl.6.15-36/użyto do budowy świątyni desek z:

1/ drzewa cedrowego -1Krl.15.9,10,15,1618,20,36; 
2/ cyprysowego- 1Krl.6.15,34; 
3/oliwkowego - 1Krl.6.23,31,32,33;

Własny dom Król Salomon budował 13 lat. 1Krl.7.1; Użył do budowy drewna cedrowego -1Krl.7.2,3,7,11,12;


Drewno użyte do budowy Przybytku: 2Mojż.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

odezwij się